Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-19 13:42

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/varlden/aldre-delade-fler-fejkade-nyheter-an-unga-pa-facebook/

Världen

Äldre delade fler fejkade nyheter än unga på Facebook

Foto: John Minchillo/AP

Det var äldre och ultrakonservativa, inte unga, som delade mest falsk information på Facebook under det amerikanska presidentvalet 2016. Det visar en ny undersökning.

Clas Svahn
Rätta artikel

Den nya studien publicerades i tidskriften Science Advances på onsdagen och är den första större undersökning som publicerats om vad som spreds när det gäller falska nyheter under det amerikanska presidentvalet 2016.

Och undersökningen gav till synes oväntade resultat. Fejkade nyheter sprids inte av unga:

– Det är betydligt mera sannolikt att äldre människor än unga gör det, säger professorn i politisk vetenskap Jonathan Nagler och en av studiens författare, till nyhetsbyrån AP.

Enligt studien spred personer med en ultrakonservativ politisk världsbild och med en ålder på över 65 år sju gånger så mycket fejkad information som maskerats till nyheter via sociala medier än personer mellan 18 och 29.

Och ju äldre en person är desto större chans att personen ägnade sig åt att dela den fejkade informationen. De äldre, 65 och över, spred dubbelt så många fejkade nyheter som dem mellan 45 och 64 år och mer än tre gånger så många än gruppen 30 till 44 år.

Enligt forskarna kan detta bero på att äldre är mindre vana att bedöma det de tar del av på nätet.

Det är en mycket liten grupp som ägnar sig åt att sprida den förfalskade informationen, enligt rapporten. Bara en av tolv, eller 8,5 procent av de undersökta användarna, gjorde det.

Enligt en forskare, som inte varit inblandad i studien, säger till nyhetsbyrån att de som delar förfalskade uppgifter gör det för att signalera var de står i en viss fråga. Något som gör det svårt att påverka gruppen genom att lägga till rätta fakta och avslöja bluffar, säger professor Matthew Baum.

– Det handlar mindre om att tro på vissa uppgifter i en historia än att visa vilken sida man själv står på, säger han till AP.

Undersökningen genomfördes av forskare från New York University och Princeton University genom att intervjua 2.711 personer som använde sig av Facebook 2016. Hälften av de tillfrågade gick med på att dela med sig av sina inlägg.