Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-22 15:39

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/varlden/alla-ombord-tog-sig-ur-kraschad-helikopter-men-det-iskalla-vattnet-tog-deras-liv/

Världen

Alla ombord tog sig ur kraschad helikopter – men det iskalla vattnet tog deras liv

Olyckshelikoptern påträffades på 209 meters djup, knappt tre kilometer ut i Isfjorden vid Svalbard. Här har helikoptern just bärgats.
Olyckshelikoptern påträffades på 209 meters djup, knappt tre kilometer ut i Isfjorden vid Svalbard. Här har helikoptern just bärgats. Foto: Statens havarikommisjon for transport / AP

Det var inte nedslaget i havet som ändade livet för de åtta personer som befann i den ryska helikopter som i oktober 2017 störtade i Isfjorden utanför norska ögruppen Svalbard. Alla åtta hade hunnit ta sig ur farkosten, men ingen av dem bar flytväst eller överlevnadsdräkt.

Det lär inte ha tagit många minuter från det att de olycksdrabbade hamnade i det iskalla vattnet, den höga sjögången och den kalla arktiska luften innan deras förmåga att hålla sig flytande var förbrukad, skriver den norska haverikommissionen i sin slutliga rapport om den uppmärksammade kraschen strax efter klockan 15 torsdagen den 26 oktober 2017. Den vertikala sikten var i snöbyarna endast 100 meter, och det var det som orsakade olyckan.

Den rysktillverkade helikoptern, en Mi-8AMT, saknade kapacitet för instrumentflygning – piloten var tvungen att via referenspunkter i omgivningen leta sig fram till landningsplatsen vid den ryska bosättningen Barentsburg, cirka fyra mil sydväst om Svalbards huvudort, norska staden Longyearbyen. I snöovädret saknades de nödvändiga referenspunkterna, vilket ledde till kraschen cirka tre kilometer ut i fjorden, rapporterar lokaltidningen Svalbardposten.

Personal som var i arbete utomhus på helikopterbasen hörde när helikoptern slog i vattnet. Däremot kunde de på grund av vädret inte se vad som utspelade sig.

Det tog en timme för den norska räddningsinsatsen, assisterad av ryska myndigheter, att med helikoptrar nå området. Inga spår fanns då efter olycksfarkosten.

En av de omkomna hittades drunknad i vattnet påföljande söndag. Övriga sju är alltjämt försvunna.

Helikoptern kunde senare lokaliseras och bärgades ur djupet. Undersökningen av Mi-8AMT:an har inte visat att det fanns några tekniska problem som medverkade till kraschen.

Helikoptern var stor nog att medföra räddningsflotte – men någon sådan fanns inte ombord. Däremot fanns det flytvästar, räddningsutrustning som aldrig kom till användning.

Haverikommissionen riktar kritik mot denna nonchalans från det ryska flygbolaget Converse Avias sida, samt att operatören tillåter helikopterflygning utan tillgång till instrumentnavigering under de förhållanden som rådde. Den norska myndigheten skriver i rapporten att det är högst påkallat att den ryska luftfartsmyndigheten Rosaviatsiya tillser att Converse Avia genomför en ”systematisk revision, definierar den säkerhetsstandard som krävs och verkställer åtgärder för att uppnå denna”.

För bara någon vecka sedan har ryska utrikesdepartementet i ett uttalande riktat till Norge ondgjort sig över bland annat begränsningar för helikoptertrafiken i Svalbard-regionen, utfärdade av norska myndigheter. Norge besitter suveränitet över ögruppen i Arktis (tidigare ofta kallad Spetsbergen), samtidigt som de länder som skrivit under Spetsbergtraktaten från 1920 har rätt att där bedriva verksamhet av näringskaraktär. Numer är det endast Ryssland som utnyttjar denna rätt.

Läs mer:

Rysk helikopter störtade i havet

Rysk olyckshelikopter ännu inte funnen

Störtad rysk helikopter hittad på havsbotten

Olyckshelikoptern bärgad på Svalbard

Ryssland vill diskutera Svalbard med Norge: Besvärande hinder för våra näringar