Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Världen

Danmark bygger ”motorväg” för cyklister

17,5 kilometer asfalt raka vägen in till centrum – bara för cyklister. Längs vägen finns luftpumpar. Det låter som en dröm för många som färdas på två hjul, men i Köpenhamn har det blivit verklighet.

– Det är coolt. Att cykla får mig att må bra, säger cyklisten Marianne Bagge-Petersen till tidningen New York Times.

Danmarks huvudstad har länge haft välutvecklade cykelbanor och en hög andel cykelpendlare. Men standarden har skiljt sig mellan stadsdelar, och det har funnits brister på vissa platser.

– Det funkar inte om en sektion i mitten av rutten är täckt av snö. Människor cyklar i sådana fall inte till jobbet, säger Lisa Borgström Henriksen, talesperson för projektet.

Cykelbanan, som döpts till C99 eller Albertsrutten invigdes i april. Så småningom ska hela Köpenhamn bindas ihop med 26 banor i ett nätverk av cykel-motorvägar.

Nästa cykelmotorväg ska koppla ihop centrum med stadsdelen Fureso, nordväst om stan. Den vägen går genom ett skogsområde, och för att lysa upp vägen nattetid experimenterar stadsdelen med solkrafts-laddade lampor.

– Folk är så glada. En cyklist sa att ”det känns som att skogstrollen vaktar över oss”, säger Lene Hartman, anvarig för Furesos klimatprojekt

Banan har kostat motsvarande 17 miljoner svenska kronor.

Albertslundsrutten

• 17,5 kilometer mellan Vesterport station och Albertslund. Banan går genom stadsdelarna Frederiksberg, Rödovre och Glostrup.

• För att klassas som cykel-motorväg får endast enstaka stopp finnas längs rutten, och banan måste vara tillräckligt bred för att samtliga pendlare ska kunna cykla i sitt eget tempo.

• Luftpumpar finns utplacerade med 1,6 kilomters mellanrum.

Källa: Danska cyklistförbundet.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.