Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Världen

Danska lärare: Många studenter är olämpliga

Foto: TT

De danska studenterna har stora kunskapsluckor. Det anser flera universitetslärare i en undersökning som danska tidningen Politiken publicerat.

Många universitetslärare i Danmark menar att deras studenter är olämpliga för högre studier.

Danska tidningen Politiken har skickat ut en undersökning till drygt 19.000 undervisare och av de knappt 5.000 som svarat uppger en tredjedel att studenterna de möter på universiteten är oförberedda. Samma antal uppger att de ha varit med om att en student fått sin examen godkänd, trots att studenten inte borde ha fått det.

– Flera av dem kan inte skriva en mening på engelska utan två-tre grammatiska fel. Om de över huvud taget studerat engelska på gymnasienivå är för mig en gåta, säger Siff Pors, adjunkt på Københavns Universitet som undervisar i engelsk litteratur, till Politiken.

Hon har undervisat i 27 år och menar att studenterna på hennes kurser sänker nivån på utbildningen då många kommer oförberedda till seminarierna.

Lars Ulriksen, ordförande för Dansk Universitetspædagogisk Netværk och professor vid naturvetenskapliga institutionen vid Københavns Universitet, menar att det finns flera förklaringar till att lärarna upplever att studenterna inte har samma kunskaper som förr.

– Lärarna kan uppleva att studenterna har svårare för att förstå de uppgifter som de blir ställda inför. Men det behöver inte nödvändigtvis betyda att studenterna är dåligt förberedda, dummare eller latare. Det kan också vara så att ramarna för undervisningen och studenterna har ändrats, säger han till Politiken.

Søren Pind, Danmarks utbildnings- och forskningsminister.
Søren Pind, Danmarks utbildnings- och forskningsminister. Foto: Mark Schiefelbein/AP

För att bringa klarhet i huruvida gymnasierna inte förbereder eleverna tillräckligt inför de högre studierna har danska utbildnings- och forskningsministern Søren Pind från borgerliga Venstre tillsatt en utredning. Syftet med utredning är att se om det behövs sättas in fler utbildningsinsatser i till exempel matematik och språk för gymnasieeleverna.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.