Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-09-27 16:43

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/varlden/darfor-gar-de-ryska-tagen-alltid-i-tid/

00:59. I Ryssland är tåget inte bara ett transportmedel. Järnvägarna är ett strategiskt objekt, till hundra procent statligt ägt, som förenar världens till ytan största land från Sankt Petersburg i väst till Vladivostok i öst.
Världen

Därför går de ryska tågen alltid i tid

Det spelar ingen roll om det är kallt eller varmt. Snöstorm eller hagel. Löv eller is på rälsarna. De ryska tågen går – som tåget.

Det beror på att tågtrafiken betraktas som en strategisk prioritet. Utan järnvägar, inget Ryssland.

DN reste med nattåg från Moskva till Kazan för att ta reda på varför ryska tåg alltid går i tid.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in
Bild 1 av 13 Natalja Poskrebysjeva kontrollerar biljetter och hälsar passagerarna välkomna på tåget vid varje station.
Foto: Oksana Jusjko
Bild 2 av 13 Fr.v. Roman Slavinskij, Grigorij Gunin, Aleksej Avdejenko och Vassilij Nikitin åker till Kazan på arbetsresa. De valde tåget eftersom det är pålitligt. Då vet man när man är framme, säger Roman Slavinskij.
Foto: Oksana Jusjko
Bild 3 av 13 Att resa med nattåg är mycket bekvämare än att flyga. Man får sova en hel natt bekvämt på tåget och nästa morgon stiger man ut och är direkt i stan, säger Grigorij Gunin.
Foto: Oksana Jusjko
Bild 4 av 13 I tredjeklassvagnarna, så kallade platskart, kan man resa mycket förmånligt. Biljettpriset regleras av staten.
Foto: Oksana Jusjko
Bild 5 av 13 I de så kallade platskart-vagnarna är det ofta trångt. Varje centimeter utnyttjas. Bagagehyllorna är placerade högst upp.
Foto: Oksana Jusjko
Bild 6 av 13 Pjotr Kravtjuk tycker det är en mysig stämning på tågen. Han reser både andra och tredje klass, beroende på situationen.
Foto: Oksana Jusjko
Bild 7 av 13 En förstaklassvagn för två mellan Kazan och Moskva. Det finns dessutom så kallade lyxkupéer där man reser i egen kupé med egen dusch och toalett.
Foto: Oksana Jusjko
Bild 8 av 13 Elmira Borisova serverar vodka ur kristallkaraff till passagerare på nattåget Moskva-Kazan.
Foto: Oksana Jusjko
Bild 9 av 13 På Kazanstationen i Moskva ska tåget till Kazan strax avgå.
Foto: Oksana Jusjko
Bild 10 av 13 Våra tågvagnar är högst tolv år gamla. Sedan byts de ut, säger tågchefen Sergej Berdnikov.
Foto: Oksana Yushko
Bild 11 av 13 Kazanstationen i Moskva är en jugendbyggnad som ritades 1913 och stod färdig 1940. Den är en av Moskvas mest kända järnvägsstationer. Arkitekten Aleksej Sjtjutsev blandade element ur Kreml med tatararkitektur.
Foto: Oksana Yushko
Bild 12 av 13 Tågvärdinnan Natalja Poskrebysjeva med en kaffebricka på väg till en kupé. Te serverar RZD i klassiska ryska teglas.
Foto: Oksana Jusjko
Bild 13 av 13 Järnvägsstationen i Kazan har även engelskspråkig skyltning, något som på senare år blivit vanligare i Ryssland.
Foto: Oksana Yushko