Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-24 05:44

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/varlden/detta-hander-om-storbritannien-kraschar-ut-ur-eu/

Världen

Detta händer om Storbritannien kraschar ut ur EU

Foto: Matt Dunham/AP

Vad händer om Storbritannien lämnar EU utan ett avtal om knappt tre månader? Konkreta förberedelser har inletts i sektor efter sektor för en drastisk och oordnad Brexit. Bland annat kan 3.500 soldater stå redo för att hjälpa till på olika sätt. 

DN:s Erik de la Reguera listar sju viktiga områden och vad som händer vid en ”no deal”.

Erik de la Reguera
Rätta artikel

När det brittiska underhuset återupptar debatten om premiärminister Theresa Mays omstridda Brexit-avtal på onsdagen är läget minst lika prekärt som när hon sköt upp omröstningen före jul- och nyårshelgerna. Mycket tyder fortfarande på att det blir ett nej när parlamentet röstar på tisdag i nästa vecka.

I så fall befinner sig britterna, som May själv uttryckt det, på ”outforskad mark”. 

En avtalslös Brexit skulle innebära att den 21 månader långa övergångsperiod som regeringen förhandlat fram inte blir av. I stället väntar ett omedelbart slut på en rad gränsöverskridande samarbeten och en övergång till världshandelsorganisationen WTO:s regler för handeln.

Såväl den brittiska regeringen som EU har inlett konkreta förberedelser för det. Britterna har bland annat kallat in 3.500 soldater som ska kunna stå redo att hjälpa till på olika sätt. Men de utökade handelshindren och svårigheterna att röra sig över gränserna lär ändå få stora följder vid en avtalslös Brexit den 29 mars. 

1. Hamnarna 

Ett av de första ställen där en avtalslös Brexit kommer att märkas av är i hamnar som Dover vid Engelska kanalen, där fler än 10.000 lastbilar passerar varje dag.

Marginalerna är små: om varje tullkontroll tar två minuter mer än i dag skulle köerna i Dover snart bli milslånga, enligt branschorganisationen FTA. Detsamma gäller på andra sidan kanalen i franska Calais. I helgen tränade brittiska myndigheter för ett sådant scenario, med en lastbilskonvoj som slussades till Dover via flygplatsen i Manston.

Den brittiska regeringen har dessutom börjat chartra färjor för att kunna erbjuda transporter från andra hamnar.

Men transportorganisationer varnar för att omvägar och längre väntetider kommer att leda till höga kostnader och problem för brittiska företag som är beroende av importerade komponenter.

2. Livsmedel och mediciner 

En annan utmaning blir att undvika brist på varor i matbutiker och mediciner på brittiska sjukhus. 70 procent av Storbritanniens livsmedelsimport kommer från EU, och om långa köer uppstår i hamnarna kan en del hyllor i butikerna snart stå tomma.

Priserna på en del importvaror lär stiga markant när tullar på omkring 20 procent införs. Tillsammans med ett försvagat pund kan det bidra till en svårhanterad inflationsspiral. 

Redan nu är alla lager för kylvaror fulla. Den brittiska regeringen jagar nya utrymmen och har gett läkemedelsföretagen order om att upprätta lager på sina mediciner så att de räcker i åtminstone sex veckor.

3. Banker och industrier

Den stora finanssektorn i London skulle förlora möjligheten att fritt sälja tjänster till kunder i andra EU-länder vid en avtalslös Brexit. Många banker och finansinstitut har därför börjat förbereda flyttar till städer som Paris, Frankfurt och Dublin.

Även i tillverkningsindustrin växer oron. Såväl flygplanstillverkare som bilindustrin är beroende av import av komponenter från andra EU-länder. Flygplanstillverkaren Airbus varnar för att en veckas förseningar kan kosta företaget uppemot 10 miljarder kronor. Till det kommer högre tullar och byråkratiska hinder, vilket gjort att flera stora industriföretag börjat planera för flytt av fabriker.

4. Rättigheter utomlands 

De omkring 3,5 miljoner EU-medborgare som i dag bor och arbetar i Storbritannien ska få stanna, även vid en avtalslös Brexit, enligt Theresa May. För de EU-medborgare (alltså även svenskar) som vill flytta till Storbritannien efter Brexit kommer dock samma visumkrav att ställas som på personer från andra delar av världen (med undantag för kortare vistelser).

Betydligt mer oklart är vad som kommer att ske med de omkring en miljon britter som bor på kontinenten. Vid en avtalslös Brexit blir det i praktiken upp till varje enskilt medlemsland att avgöra, även om EU-kommissionen uppmanar regeringarna att behandla britter ”generöst”.

5. Hotell och restauranger

Invandringsmotståndet var en viktig förklaring till att lämna-sidan vann i folkomröstningen 2016. En viss ironi finns därför i att arbetskraftsbrist hotar efter Brexit.

Den som besökt London vet att många av dem som arbetar i serviceindustrin i dag har sitt ursprung i andra länder. Hundratals kaféer, restauranger, hotell och inte minst de klassiska engelska pubarna är närmast beroende av utländsk arbetskraft.  

42 procent av arbetsgivarna i hotell- och restaurangbranschen har redan i dag svårt att hitta tillräckligt med personal för kortare vikariat och inhopp. Det lär förvärras när ingen nyanländ arbetskraft ersätter de EU-medborgare som väljer att lämna landet.

Om priserna på livsmedel sedan ökar till följd av höjda importtullar och fallande pund kan restaurangnäringen få allvarliga problem. 

6. Flyg och tåg

När flygplatsen Gatwick paralyserades av drönare i julhelgen och massvis med avgångar ställdes in och tiotusentals människor blev strandsatta var det en del som frågade sig om något liknande kan ske efter en avtalslös Brexit.

Men det mesta tyder trots allt på att vanliga passagerare inte kommer att märka så stor skillnad. I december föreslog EU-kommissionen att reguljärflyget till och från Storbritannien ska få fortsätta under 12 månader (till att börja med) om än med vissa inskränkningar vad gäller brittiska bolags möjlighet att flyga mellan destinationer i EU. 

Även tågbolaget Eurostar är optimistiskt och uppger att det har nära kontakter med den brittiska regeringen för att säkra att tågen kan gå som vanligt efter den 29 mars.

7. Energisektorn 

Om Storbritannien lämnar EU utan avtal innebär det att man i ett slag lämnar EU:s system för handel med utsläppsrätter. Den brittiska regeringen kommer i stället att införa en särskild energiskatt. 

På kort och medellång sikt kan detta gynna ägare av kol- och gaskraftverk i Storbritannien. Kärnkraftindustrin är dock oroad, eftersom den är beroende av material och högutbildad arbetskraft som rör sig över gränser.

Handeln med el över kanalen kommer att fortsätta, men det finns risk för ökad friktion. På vissa, utsatta platser – framför allt i Nordirland – finns det också risk för elbrist innan nya överenskommelser arbetats fram.

• • •

Oppositionen i Labour, Liberaldemokraterna och skotska SNP kommer att göra allt för att försöka förhindra en avtalslös Brexit. Flera ministrar i Theresa Mays regering väntas också avgå i protest. Men premiärminister Theresa May har gång på gång sagt att hon tänker respektera resultatet i 2016 års folkomröstning och ta Storbritannien ut ur EU.

Uppgifter: London och Bryssel diskuterar att skjuta upp Brexitdatumet

Läs mer: May hoppas att brevväxling ska rädda Brexit-avtal