Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-01-22 02:01

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/varlden/eu-bilar-kors-utan-passagerare-100-tals-mil-varje-manad/

Världen

EU-bilar körs utan passagerare 100-tals mil varje månad

Bild 1 av 4
Foto: Thierry Roge
Bild 2 av 4
Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT, Henrik Montgomery/TT
Bild 3 av 4
Foto: KRISTOFER SANDBERG / EXP / TT
Bild 4 av 4
Foto: KRISTOFER SANDBERG / EXP / TT

Europaparlamentet röstade i november för att utlysa klimatnödläge i EU. Trots det används parlamentets bilar på ett allt annat än klimateffektivt sätt.

Varje månad kör chaufförer närmare hundra bilar 90 mil tur och retur Bryssel-Strasbourg, utan passagerare, för att vara till ledamöternas förfogande.

Tolv gånger om året möts 751 Europaparlamentariker under fyra dagar i franska Strasbourg för att fatta olika beslut. Däremellan är de i Bryssel eller i sina hemländer.

I Bryssel har ledamöterna 120 bilar med chaufför som de kan använda. 105 av dem kör tur och retur Strasbourg (15 är elektriska och klarar inte sträckan). Nu visar det sig att få av dem har passagerare med sig.

Belgiska dagstidningen De Morgen skriver att till sessionen i november hade 25 av bilarna passagerare. I resten, 80 stycken, fanns bara chauffören i bilen.

Siffrorna är likartade för andra månader, bekräftar Europaparlamentets presstjänst för DN.

– Bilarna körs till Strasbourg för att ledamöterna behöver dem där också. Annars skulle 120 bilar vara stationerade i Strasbourg, men bara användas under sessionerna, säger en talesperson.

I Strasbourg hämtas ledamöterna bland annat vid flygplatsen för att köras till hotell eller parlamentets byggnad i stadens utkant. Ledamöterna åker också med specialchartrat tåg från Bryssel.

Talespersonen har inget svar på varför parlamentarikerna inte kan ta taxi eller använda offentliga transportmedel. I ett uppföljande mejl skriver personen (som inte får uttala sig med namn) att arrangemanget även handlar om säkerhet.

Just vid sessionen i Strasbourg i slutet av november antog en majoritet av ledamöterna en resolution om att utlysa klimatnödläge. Flera av de svenska parlamentarikerna var nöjda med beslutet, berättade de för DN. 

– Det vi har gjort nu är en politisk markering och det är bra att vi satt klimatet som en av de absoluta topprioriteringarna, sade Fredrick Federley (C).

– Vi sänder en tydlig signal att klimatet hamnar först på dagordningen för våra institutioner och att annan politik måste granskas ur klimatperspektiv, sade Jytte Guteland (S).

Men att ha två säten för parlamentet är i sig inte miljövänligt. Därför pläderar ett flertal av ledamöterna för att ha bara ett. Kampanjen Single seat (ett säte) har räknat ut att klimatbelastningen för enbart transporterna årligen motsvarar 4.900 returresor med flyg Berlin–New York.

Dessutom kostar det. Enligt Single seat är merkostnaden för att ledamöterna är lokaliserade på flera ställen årligen är 180 miljoner euro (cirka 1,9 miljarder kronor).

Att enbart ha parlamentet i Bryssel kräver att EU-länderna är eniga. Hittills har framför allt Frankrike motsatt sig en förändring.

Läs mer: Svenska EU-parlamentariker vill stoppa flyttkarusell: ”Det är helt galet”