Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-25 14:10

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/varlden/facebook-plockar-bort-otillatna-trump-annonser/

Världen

Facebook plockar bort otillåtna Trump-annonser

Foto: Richard Drew

Facebook har tvingats plocka bort hundratals annonser från Donald Trumps valkampanj, då de tydligt bröt mot plattformens användarregler. Beslutet togs först efter att nyhetsmedier avslöjat de otillåtna annonserna. 

Avslöjandet är en av många oroväckande signaler på att de problem som präglade sociala medier under presidentvalet 2016 riskerar att upprepas 2020.

Rätta artikel

Donald Trumps kampanj för att bli omvald som president lägger redan miljontals dollar i månaden på digital marknadsföring. Under årets första två månader lade kampanjen 3,5 miljoner dollar på enbart Facebookannonser. Många av dessa annonser har nu visat sig bryta mot Facebooks användarregler.

I en omfattande kampanj som riktades till kvinnor i Texas bröt Trump-kampanjen mot en regel som förbjuder annonser som uttalat riktar sig till enbart ett kön. Trumps annonser inleddes med frasen ”Attention, ladies!” (Hör upp kvinnor!). Efter att den progressiva nyhetssajten Popular Information avslöjade detta uppmärksammades regelbrottet även av andra nyhetsmedier, vilket fick Facebook att plocka bort annonserna.

”Vi tillåter inte annonser som tilltalar särskilda personligheter eller användarens kön. Vi har underrättat kampanjen om att de måste ändra annonserna för att de ska kunna publiceras”, skrev företaget i ett meddelande.

Vid det laget hade annonserna dock redan nått de tilltänkta målgrupperna. Facebook möter nu hård kritik för att deras regelverk för annonser ofta verkar appliceras retroaktivt – först efter att nyhetsmedier uppmärksammat problemen. 

I det här fallet rörde det sig om relativt oförargligt innehåll, men avslöjandet visar att Facebook, trots alla löften om hårdare tag mot otillåtet innehåll, fortfarande inte har lyckats upprätta ett system som stoppar otillåtna annonser och inlägg innan de kan nå miljontals användare. I Robert Muellers nyligen offentliggjorda utredning nämndes vid 14 tillfällen Facebooks viktiga roll i den ryska påverkanskampanjen i det förra valet.

Det här är en av många oroväckande signaler på att de problem som präglade sociala medier under presidentvalet 2016 riskerar att upprepas 2020. Trots teknikplattformarnas ständiga löften om att lösa problemen med otillåtet innehåll så verkar de fortfarande inte ha hittat särskilt effektiva metoder för att stoppa spridningen av problematiska och otillåtna annonser och skadligt innehåll. 

I veckan avslöjade även Guillaume Chaslot, tidigare högt uppsatt utvecklare på Youtube, att den video som hamnat högst i Youtubes sökresultat på Robert Muellers utredning om rysk påverkan under presidentvalet 2016, ironiskt nog, var ett grovt missvisande nyhetsklipp från Russia Today. 

Samtidigt avslöjade nyhetssajten Vice att Twitter undviker att applicera samma regler för att förbjuda högerextremt innehåll som de använder för att förbjuda innehåll som propagerar för islamistisk extremism. De förklarade detta med att ett mer generellt förbud av högerextrema vit makt-inlägg skulle innebära att de tvingades förbjuda flera konton från framstående republikaner.

Mycket tyder därmed på att det informationskaos som präglade presidentvalet 2016 kan upprepas även nästa år.