Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Världen

Greenpeace vill stoppa Legos samarbete med Shell

Miljöorganisationen Greenpeace riktar nu sina protester mot leksaksjätten Lego och dess samarbete med oljebolaget Shell. I veckan har Legoland i Danmark utsatts för en aktion.

På danska Legoland tog sig sju aktivister in på området innan det öppnade och placerade bland annat en protesttext på den oljerigg i lego som står i parken: ”Lego, rädda Arktis, sluta leka med Shell.” Dessutom simulerades ett oljeutsläpp i vattnet kring riggen som bär Shells märke.

Lego äger inte längre själva parken, som ligger i Billund. Den såldes av företaget för tio år sedan till Merlin Entertainment, skriver Jyllands-Posten. De båda företagen har dock ett omfattande samarbete.

De två företagen har sedan 2011 ett flerårigt långt samarbete som enligt Greenpeace har ett PR-värde av 765 miljoner kronor och som syftar till att knyta kunderna närmare Shell.

Den danska aktionen, som genomfördes i tisdags, utfördes samtidigt som en liknande i Storbritannien. På Legoland i Windsor i England placerades miniatyrbanderoller med texten ”Rädda Arktis” och ”Blockera Shell” runt om på anläggningen. Men framför allt säger sig Greenpeace vilja nå ut till dem som köper legoleksaker och få dem att höra av sig till Lego och berätta vad de tycker om samarbetet.

– Vi tycker inte att Lego, som är ett företag som säger att det vill arbeta för miljön och för en bra framtid, ska låta Shell ta sig in i barnens sovrum och utnyttja varumärket. äger Greenpeacechefen Annika Jacobson.

Enligt Greenpeace är det framför allt Shells oljeutvinning i Arktis som man vänder sig mot. Miljön i Arktis är känslig och ett oljeutsläpp där skulle bli en katastrof.

– Med tanke på de extrema väderförhållandena som råder i Arktis så är det bara en tidsfråga innan ett utsläpp inträffar, säger Annika Jacobson.

Vad vill ni uppnå med aktionerna?

– Vår målsättning är att Lego ska bryta partnerskapet med Shell, säger Annika Jacobson.

Men det har Lego inga planer på. Legochefen Jørgen Vig Knudstorp är kritisk till Greenpeace agerande och skriver på företagets webbplats:

”Legos varumärke har kommit att bli ett redskap i en tvist mellan organisationer. Vi förväntar oss att Shell ska leva upp till sitt ansvar oavsett var i världen företaget har sin verksamhet och att det vidtar lämpliga åtgärder om det skulle komma påståenden om motsatsen. Jag vill betona att vi har för avsikt att leva upp till det långsiktiga avtal som vi har ingått med Shell.”

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.