Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Världen

”Hasard med barnens hälsa som insats”

Myndigheterna har beslutat att tiotusentals barn skulle återvända till klassrummen under måndagen.
Myndigheterna har beslutat att tiotusentals barn skulle återvända till klassrummen under måndagen. Foto: AFP

Smogen ligger fortfarande tät över Indiens huvudstad. Trots det beslutade myndigheterna att på måndagen öppna de mer än 6.000 skolor som hållits stängda på grund av den ohälsosamma luften.

New Delhi har den senaste veckan varit paralyserat av extremt svåra luftföroreningar. Som värts var nivån av de små farligaste luftpartiklarna 30 gånger över den nivå som anses hälsosam. Folk uppmanades att hålla sig inomhus och förra veckan alla skolor i megastaden med mer än 15 miljoner invånare.

På måndagen var nivån 20 gånger över den tillåtna, och då bestämde myndigheterna att tiotusentals barn skulle återvända till klassrummen. På flera håll ledde beslutet till protester och en föräldraorganisation anklagade politikerna i Delhi för att ”spela hasard med barnens hälsa som insats”,

– Om situationen är densamma borde åtgärderna vara desamma. säger föräldraorganisationens chef Ashok Agrawal till AFP.

Situationen i Delhi jämförs med en gaskammare. Enligt läkare har den giftiga luften samma effekt på hälsan som att röka 50 cigaretter om dagen. Varje morgon har sjukhusens akutmottagningar fyllts av människor som säger att de har svårt att andas och att det sticker i bröstet.

Luftföroreningar har varit ett akut problem i den indiska huvudstaden i flera år. Nu under vinterhalvåret ligger nivån av de farliga partiklarna nästan alltid över den tillåtna nivån. Det nuvarande krisläget T beror på fuktiga vindar i kombination med kyligare väder. I flera delstater i norra Indien bränner också bönderna sina åkrar, vilket förvärrar situationen.

Det var flera år sedan New Delhi gick om Peking som världens mest förorenade huvudstad. När världshälsoorganisationen WHO förra i år mätte nivån av föroreningar i 1.622 storstäder i tio länder fanns tio av de värsta städerna i Indien.

Normalt är det trafiken som är den stora boven i dramat, i en stad där allt fler i den snabbt växande medelklassen har råd att skaffa bilar. Varje dag rullar 1.400 nyregistrerade bilar och motorcyklar fordon ut i Delhitrafiken och fyller på den fordonspark som redan uppgår till 8,5 miljoner.

Varje natt åker dessutom en aldrig sinande ström av diesellastbilar genom Delhi, där förbifarter saknas.

Larmrapporter om hur den giftiga luften påverkar invånarna har duggat tätt. Astmafallen ökar. Hjärtproblem hos unga har blivit vanligare. Tiotusentals skolbarn har försvagade lungor, en studie från 2015 konstaterade att fyra av tio barn i den indiska huvudstaden hade allvarliga lungproblem.

I hela Indien är 600.000 dödsfall om året relaterade till dålig utomhusluft. Det har gått så långt att flera europeiska ambassader avråder diplomater med småbarn att söka tjänster i Indien.

För 15 år sedan fick Delhi beröm när alla bussar och taxibilar ställdes om till flytande naturgas. Den miljöförbättringen har dock sedan länge ätits upp av den ökade biltrafiken. De senaste åren har man vid några tillfällen försökt att reducera biltrafiken genom att bara tillåta bilar med vissa slutsiffror på registreringsskylten. Flera kolkraftverk nära huvudstaden har också stängts.

I en tidigare intervju med DN säger klimatexperten Sumit Sharma på Teri-institutet att det enda som långsiktigt kan lösa problemet är en ny stadsplanering, där en jättelik satsning på kollektivtrafik ingår.

Läs också: Akuta luftproblem gör att medelklassen flyr

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.