Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Världen

Hästköttets väg till din tallrik

Grafik: Maria Westholm
Hästköttet i Findus färdiga enportionslasagne har färdats en lång väg genom Europa. Flera olika länder och leverantörer är inblandade, visar en preliminär undersökning i Frankrike.

Utredningen om köttskandalen har karaktären av råttan på repet, alla skyller på alla. Flera parallella utredningar pågår i de berörda länderna, men än har ingen presenterat något svar om fuskets omfattning.

Men enligt Frankrikes finansminister Benoit Harmon har de en första preliminär kartläggning över den frusna felmärkta lasagnens tillverkningskedja, skriver euobserver.com

Det är en komplicerad process:

Hästköttet har levererats från slakteri i Rumänien till en handlare i Nederländerna. Sedan har det gått till en handlare på Cypern som i sin tur har sålt det vidare till den franska köttproducenten Poujol (som är leverantör till Spanghero).

Därifrån har hästköttet skickats till fabriker i Luxemburg som har tillverkat den frysta lasagnerätten. Fabrikerna ägs av den franska livsmedelsproducenten Comigel, som i sin tur är leverantör åt svenskbaserade Findus.

Skandalen hotar att sprida sig till flera länder. Comigel är köttförsäljare till totalt 16 länder, skriver The Independent.

Om Comigel har använt sig av hästkött från Rumänien är det dessutom ett avtalsbrott om ursprungsland för Findus. Enligt vd Jari Latvanen står det i avtalet med Comigel att köttet i Findus produkter ska komma från Tyskland, Österrike eller Frankrike.

Lagen Den som säljer livsmedel

Lagen

Den som säljer livsmedel har också ansvar för att innehållet ska vara rätt märkt, enligt den europeiska livsmedelslagstiftningen.

Det gäller hela livsmedelskedjan – produktion, tillverkning, import, transport, försäljning och servering till konsumenten – och det gäller både stora och små företag.

Källa: Livsmedelsverket

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.