Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-01-29 13:58

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/varlden/iran-flygplanet-vande-tillbaka-efter-att-ha-stott-pa-problem/

Världen

Iran: Flygplanet vände tillbaka efter att ha stött på ”problem”

Bild från video som sägs visa kraschen mot marken.
Bild från video som sägs visa kraschen mot marken. Foto: Nazar/AFP

Iranska utredare uppger att Ukraine United Airlines plan hade vänt tillbaka till flygplatsen och var uppslukad av lågor när det störtade i en förort till Teheran. Inget nödanrop ska ha gjorts.

Samtidigt vägrar myndigheterna att lämna över de svarta lådorna till flygplanstillverkaren Boeing.

Samtliga 176 personer ombord dog när Boeing 737-800-planet kraschade strax efter start från Imam Khomeini-flygplatsen i Teheran natten till onsdagen. 

Enligt Ukraina är tio svenskar omkomna, men DN har hittat 17 personer på passagerarlistan som var bosatta i Sverige.

Nu hävdar iranska utredare, i en preliminär rapport, att planet hade vänt tillbaka mot flygplatsen innan det störtade. Besättningen ska inte ha gjort något nödanrop. Vittnen på marken och i ett annat flygplan – som passerade platsen på hög höjd – säger att planet brann innan det träffade marken, uppger Reuters. 

Kraschen gav upphov till en enorm explosion, sannolikt för att det var fulltankat innan den fyra timmar långa flighten, skriver al Jazeera.

”Planet, som inledningsvis var på väg västerut bort från flygplatsområdet, svängde höger efter ett problem och var på väg tillbaka till flygplatsen när det kraschade. Planet försvann från radarn när det nådde 8.000 fot (omkring 2.400 meter reds anm.). Piloten skickade inte något radiomeddelande om de ovanliga omständigheterna”, skriver Irans civila luftfartsmyndighet på sin hemsida enligt Jazeera.

Vilken typ av tekniska problem som planet ska ha stött på specificeras inte i rapporten. 

En kanadensisk säkerhetskälla säger till Reuters att det finns tecken på att en av motorerna var överhettad.

Kort efter att planet störtat på onsdagen sade Flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll att uppgifterna var motstridiga kring hur högt upp i luften planet hade befunnit sig, när det försvann från radarn, i förhållande till antalet minuter som gått efter start. 

Han menade att det borde ha tagit fyra–fem minuter för planet att nå 8.000 fots höjd (cirka 2.400 meter) och att de två minuter som utländska medier rapporterade om var för lite. Men Flightradar 24:s siffra på två minuter var avrundad nedåt och låg egentligen närmare tre minuter. Dessutom tog Hans Kjäll inte med i beräkningen att flygplatsen i Teheran ligger på cirka 3.300 fot (drygt 1.000 meters höjd).

– Två minuter totalt är för lite. Men tre minuter stämmer ganska bra med 8.000 fot, säger han nu. 

De länder som har omkomna medborgare har rätt att utse varsin expert till den internationella haveriutredningen. Experten kan besöka olycksplatsen, ta del av relevanta fakta, delta i identifieringen av offer och få del av den slutliga rapporten om händelsen.

Statens haverikommission (SHK) har utsett avdelningschefen Peter Swaffer, men det är ännu inte bestämt om han kommer att resa till olycksplatsen. Vid tidigare flygolyckor utomlands har myndighetens expert kunnat följa arbetet från Sverige.

Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj säger att regeringen tittar på flera möjliga orsaker till kraschen. Samtidigt ber han människor att avstå från spekulationer, konspirationsteorier och snabba utvärderingar. 

Presidenten kommer att ha telefonmöte med Irans president för att intensifiera samarbetet i haveriutredningen.

Ukraina har utlyst torsdagen till sorgedag.

Läs mer: 

Passagerarplan störtade i Iran – alla döda

Transportstyrelsen undersöker om de ska vidta åtgärder efter Irankraschen

Barnfamilj bland omkomna svenskar i Iran