Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-19 14:00

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/varlden/italien-vill-lagga-ned-tagsatsning-som-kostat-tiotals-miljarder/

Världen

Italien vill lägga ned tågsatsning som kostat tiotals miljarder

Många deltog i protester mot den nya höghastighetsbanan i Turin den 8 december 2018.
Många deltog i protester mot den nya höghastighetsbanan i Turin den 8 december 2018. Foto: Daniela Parra Saiani

ROM. Italien vill säga nej till höghastighetståg mellan Turin och franska Lyon. Projektet underkänns och ses som icke lönsamt i en ny studie som landets regering tagit fram. Problemet är att man redan hållit på att planera och bygga sträckan i 20 år och plöjt ned tiotals miljarder kronor i projektet.

Peter Loewe
Rätta artikel

Få saker har väckt lika starka känslor i Norditalien som höghastighetsbanan kallad TAV – italiensk akronym för höghastighetståg: Treno alta velocità - som avsevärt skall förkorta resan mellan Italien och Frankrike.

Demonstrationer och sit-in-protester har avlöst varandra allt sedan byggstarten. I Susadalen väster om Turin har protesterna varit kontinuerliga i ett decennium. Byggarbetsplatser har säkerhetsklassats som militärobjekt. Aktivister som försökt och ibland lyckats ta sig in för att protestera eller sabotera har ställts inför rätta.

Bara 6,5 kilometer av den centrala internationella tunneln, som totalt ska bli 57 kilometer lång, har färdigställts av Italien.
Bara 6,5 kilometer av den centrala internationella tunneln, som totalt ska bli 57 kilometer lång, har färdigställts av Italien. Foto: Pacific Press

Byggandet av banan är fördelat mellan Italien och Frankrike. Den italienska biten är något större. Projektet är därför uppdelat i tre sträckor. En italiensk, en internationell som EU finansierar, och en fransk.

Någon byggstart i Orbassano på början av den italienska sträckan har inte kommit till stånd. Troligen på grund av de våldsamma protesterna i samband med provborrningar. Hittills har Italien endast byggt klart 6,5 kilometer av den centrala internationella tunneln som totalt är 57 kilometer lång. 

Projektet framstår som ett Sisyfosarbete som riskerar att aldrig bli klart. Det är sagt att hela sträckan skall vara klar 2035. Men det återstår att se. 

I torsdags kom den 80 sidor långa rapport som Italiens transportminister Danilo Toninelli beställt av arkitekten och ekonomiprofessorn Marco Ponti som undervisar vid universitet Politecnico i Turin. Hans utslag är negativt skriver flera italienska tidningar, trots att innehållet i rapporten inte har presenterats i detalj. 

Anledningen skall vara de höga kostnaderna och att projektet inte kan ses som samhällsekonomiskt acceptabelt. En konkret anledning som nämnts flera gånger är att godstrafiken inte blir så omfattande som man tidigare kalkylerat. Siffror som aktivister som är för TAV bestrider. De menar att de låga godssiffrorna beror på att man räknat utifrån den nuvarande gamla linjen som är enormt långsam.

– Vi har fryst detta projekt tills vidare. Inte minst för att TAV är ett projekt som kostar mer än 20 miljarder euro (200 miljarder kronor), säger transportminister Toninelli i tidningen Corriere della Sera.

Guvernören i Turin Sergio Chiamparino, som tillhör det i dag mycket decimerade oppositionspartiet Demokraterna, menar att minister Toninelli har ett helt felaktigt underlag. Enligt Chiamparino så kommer TAV-linjen att kosta Italien 46 miljarder kronor.

I dag lördag planeras en ny manifestation i Turin för de som säger ja till TAV. Den förra drog 30.000 personer.

Frågan om TAV har splittrat även Italiens regering. Populistiska Femstjärnerörelsen säger nej, medan Legas partiledare Matteo Salvini nu har svängt och vill ha en folkomröstning i frågan. 

Transportministern Toninelli har ställt dörren på glänt:

– Om medborgarna vill ha en folkomröstning så är det bra, även om den borde ha hållits för 15-20 år sedan, säger Daniele Toninelli till Romtidningen La Repubblica.

Ministern är väl medveten om att en folkomröstning i denna fråga endast kan vara rådgivande, eftersom ett annat land är inblandat i projektet. Han vet också att ett stopp kan komma att kosta Italien 30-40 miljarder kronor extra för att återställa landskap och säkerställa grävda tunnlar. 

Dessutom måste Italien sannolikt betala tillbaka alla EU-bidrag som man fått för detta jätteprojekt. Italienska politiker kommer inte undan sitt ansvar i denna transporthärva som har slukat åtskilliga miljarder.