Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Världen

Ordkrig och EU-gräl om flyktingbåt på Medelhavet

Båten Aquarius fotograferad tidigare i år.
Båten Aquarius fotograferad tidigare i år. Foto: Louisa Gouliamaki/AFP

Det tar flera dygn innan de undsatta och medtagna människorna på räddningsbåten Aquarius kan tas i land. Samtidigt har Frankrike och Italien hamnat i ett ilsket ordkrig om EU:s havererade migrationspolitik.  

Uppdatering 180614 kl 11.46: Artikeln har tillfogats en rättelse

Italien tog på onsdagen emot 900 flyktingar och migranter i den sicilianska staden Catania. Människorna hade räddats ur Medelhavet av den italienska kustbevakningen och därför gavs också grönt ljus för fartyget att gå i hamn. 

Samtidigt fortsatte EU-bråket om vilket land som har ansvar för de över 600 män, kvinnor och barn som undsattes av frivilligorganisationen SOS Méditerranées räddningsbåt Aquarius under den gångna helgen.

Läs mer: Barn blir brickor i spelet om EU:s asylpolitik

– Det som sker är mycket allvarligt för EU. Inget enskilt land kan lösa detta, hävdade EU-parlamentets talman Antonio Tajani under en extrainsatt debatt i parlamentet på onsdagen. 

– Från EU-parlamentets sida har vi ett förslag som innebär att EU tar gemensamt och solidariskt ansvar för asylmottagningen. Jag vädjar till medlemsstaternas regeringar att äntligen ta ställning, sade Tajani. 

Italien vägrar att öppna landets hamnar för Aquarius, som i stället är på väg till den spanska staden Valencia. Spanien har erbjudit sig att ta emot människorna som finns ombord. 

Många av de sammanlagt 629 män, kvinnor och barn som räddades av Aquarius under natten mellan lördag och söndag är mycket medtagna, rapporterar räddningsorganisationen Läkare utan gränser, men färden över Medelhavet väntas ta ytterligare ett par dygn.

Vid lunchtid på onsdagen befann sig Aquarius söder om Sicilien och avståndet till den spanska kusten är 800 sjömil, motsvarande 1.500 kilometer. Dessutom väntas blåsigt väder med vågor på upp till fyra meter.  

Efter helgens räddningsaktion var Aquarius överfull och ungefär hälften av människorna har förts över till den italienska kustbevakningens fartyg Attilo och Orion, som följer med på färden till Valencia.

De tre båtarna har lastats med vatten, snacks och apelsiner, men räddningsarbetarna varnar för att det inte räcker för den långa resan till Valencia.      

Sophie Beau, chef för hjälporganisationen SOS Méditerranée, anklagar EU för ”kriminell inaktivitet”.

– Under åratal har EU-länderna låtit Italien sköta detta på egen hand och struntat i de många ropen på hjälp. Alla europeiska länder har ansvar för detta, anser Sophie Beau. 

Samtidigt har Italien och Frankrike hamnat i ett intensivt ordkrig om räddningsbåten. Först anklagade Frankrikes president Emmanuel Macron Italien för ”cynism och ansvarslöshet” när landet stoppade Aquarius. 

Italiens premiärminister Guiseppe Conte svarade att han inte vill ha några ”franska lektioner” och att han förväntar sig en ursäkt från Paris. Annars blir det inget av fredagens planerade möte mellan Conte och Macron, varnar Rom. 

En intern debatt pågår också i Frankrike. Kritiker påpekar att den franska staden Marseille ligger betydligt närmare det område på Medelhavet där Aquarius befann sig än spanska Valencia, och att Frankrike därför borde ha erbjudit sig att ta emot räddningsbåten.

Frankrike är visst berett att hjälpa till, svarade den franske premiärministern Édouard Philippe på tisdagen. 

– Vi är naturligtvis beredda att bistå de italienska myndigheterna med mottagandet och analysera vilka på båten som skulle kunna vara berättigade till flyktingstatus, sade Philippe när han talade i den franska nationalförsamlingen.

Den franske inrikesministern Gérard Collomb har också bjudit in sin italienska kollega Matteo Salvini till ett möte tillsammans med den spanska inrikesministerns Fernando Grande Marlaska för att ”fördjupa dialogen”.

Annika Ström Melin: Barn blir brickor i EU:s spel om asylpolitiken 

Rättelse: I en tidigare version av artikel angavs fel antal sjömil.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.