Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Världen

Italiensk press: Ville kaptenen visa upp sitt upplysta fartyg?

Sent fredag kväll: Här är ”Costa Concordia” fortfarande en mäktig syn, innan kantringen förvandlar allt till katastrof. En liknande syn, fast med fören vänd åt andra hållet – norrut – kunde skådas från Giglio i augusti 2011.
Sent fredag kväll: Här är ”Costa Concordia” fortfarande en mäktig syn, innan kantringen förvandlar allt till katastrof. En liknande syn, fast med fören vänd åt andra hållet – norrut – kunde skådas från Giglio i augusti 2011. Foto: Giorgio Fanciulli / Giglionews.it
Tidigt på måndagsmorgonen hittades ytterligare en kropp ombord på ”Costa Concordia”, vilket innebär ett bekräftad dödstal på sex. Frågetecknen kring orsakerna till fartygets grundstötning leder till spekulationer i italienska medier. Kan eventuellt den kraftiga kursavvikelsen förklaras med att kaptenen ville visa upp sitt fartyg i all sin upplysta prakt för ön Giglios befolkning?

Ytterligare en kropp har hittats ombord, vilket innebär att antalet döda nu är uppe i sex, rapporterar nyhetsbyrån Ansa på måndag morgon.

Milanotidningen Corriere della Sera och andra tidningar drar upp en händelse sensommaren 2011 till stöd för denna tes. Vid det tillfället, i augusti, passerade ”Costa Concordia” Giglio under befäl av kapten Calisto Massimo Garbarino. Fartyget ska då ha gått nära land så att de boende skulle få njuta av åsynen av det vackra skeppet, upplyst i kvällningen.

Corriere della Seras hemsida finns en video upplagd, filmad från ön, där passagen i augusti kan skådas. Fartyget synes gå mycket nära Giglio och hälsar befolkningen med sirenstötar, till åskådares förtjusning.

Giglios borgmästare Sergio Ortelli, hänförd av skådespelet, ska efteråt ha skickat ett mejl till kapten Garbarino där han å öns vägnar tackat för vänligheten att ta en kurs väsentligt närmare ön än normal rutt tillåter. Det ska ha handlat om en skillnad på flera kilometer.

Sergio Ortelli skrev bland annat i mejlet att ”underhållningen var av det unika slaget” samt att ”detta var hedrande för oss och jag gör mig personligen till tolk för ett innerligt tack från öns befolkning”. Samtidigt fick passagerarna ombord på ”Costa Concordia” en glimt av den vackra ön – således ett ömsesidigt utbyte av upplevelser.

Var fredagskvällens kursavvikelse för samma fartyg, men under annan kaptens befäl, en fortsättning på en tradition som möjligen befästes den där kvällen i augusti 2011?

Uppgifter om ”Costa Concordias” kurs – man gick ut från en hamn nära Rom och stävade norrut mot Savona, strax väster om Genua – lägger samtidigt fler frågtecken till de tidigare.

Hur kan fartyget, när det till slut kantrar mot en klippa på Giglios östisda – ha fören pekande i sydlig riktning? Till detta krävs ju en 180-gradig gir.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.