Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-04-24 22:12

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/varlden/kallor-piloterna-vid-flygkraschen-i-etiopien-foljde-instruktionen/

Världen

Källor: Piloterna vid flygkraschen i Etiopien följde instruktionen

Ethiopian Airlines flyg från Addis Abeba till Nairobi kraschade under söndagen 10 mars. Alla 157 personer ombord, varav fyra svenskar, förolyckades Foto: Mulugeta Ayene/AP

Piloterna på det Boeing 737 Max 8-plan som störtade i Etiopien för snart en månad sedan följde till en början Boeings instruktion för att stänga av det felande automatiska nödsystemet MCAS, rapporterar Wall Street Journal med hänvisning till källor i utredningen. När de ändå inte manuellt kunde räta upp planet, slog de på strömmen igen.

Rätta artikel

De senaste uppgifterna ur undersökningen av kraschen den 10 mars som kostade 157 människor livet, visar att piloterna troligen försökte följa Boeings instruktioner för att hantera problem som kan uppstå med anti-stallsystemet MCAS.

Instruktionerna togs fram efter misstankar om att MCAS orsakat en liknande krasch i Indonesien i oktober. Hypotesen var att det automatiserade MCAS överkompenserade vid misstänkt så kallad överstegring, när ett flygplan förlorar lyftkraft för att nosen lyfts för kraftigt.

MCAS träder då i kraft och styr ned nosen på planet, men det misstänks alltså ha tagit i för mycket. 

Enligt instruktionen skulle piloterna vid sådana problem bland annat koppla från strömmen till MCAS, något som besättningen på Ethiopian Air-planet också gjorde, skriver Wall Street Journal, som hänvisar till källor i utredningen. 

Piloterna försökte sedan manuellt stabilisera planet, men beslöt sedan att sätta på strömmen till de elektriska reglagen – och då gick även MCAS-systemet igång på nytt, och fortsatte trycka ned nosen på planet.

Men att räta upp flygplanet manuellt enligt instruktionen är fysiskt inte särskilt lätt, enligt en pilot som Reuters pratat med. 

– Du måste – eller snarare andrepiloten – måste fälla ut ett handtag och veva, ungefär som på en båtvinsch.

Enligt Wall Street Journal är det alltså troligt att piloterna, när detta blev för svårt, försökte styra med planets elektriska kontroller, efter att ha satt på strömmen till dem igen. Enligt instruktionen skulle man dock låta strömmen vara av efter att man kopplat ur MCAS-systemet.

Läs mer:

Sista minuterna på planet: ”Tippa upp! Tippa upp!” 

Flygvärlden skakad av Boeings krascher 

Boeing rekommenderar att olycksdrabbad modell stoppas