Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Världen

Kina har sjösatt sitt första egenbyggda hangarfartyg

Type 001A, Kinas andra hangarfartyg, har sjösatts vid varvet i Dalian, nordöst om Liaoningprovinsen.
Type 001A, Kinas andra hangarfartyg, har sjösatts vid varvet i Dalian, nordöst om Liaoningprovinsen. Other: STR/TT/AFP

Röda flaggor vajade i vinden och en flaska champagne krossades mot fören när Kinas första inhemska hangarfartyg sjösattes vid varvet i Dalian i Liaoningprovinsen i nordöstra Kina. 

Det är första gången som den västerländska metoden för att döpa fartyg tillämpas för ett kinesiskt krigsfartyg. Vissa besökare som deltog vid sjösättningen undrade varför inte en flaska av det kinesiska märket Maotai användes, men det fanns en baktanke med tilltaget.

– Kina införde den västerländska traditionen med att slå sönder en flaska mot fartyget för att signalera att det kinesiska hangarfartyget är nära internationell standard, säger marinexperten Li Jie till South China Morning Post.

Han framhåller dock att sjösättningen i övrigt var väldigt gammaldags, med hundratals röda flaggor som inramning av den historiska händelsen. 

Läs mer: Nya hangarfartyget stärker Kina i omstritt vatten

Hangarfartyget, som har en längd på 315 meter och en bredd på 75 meter, är det andra av fyra i Kinas hangarfartygsprogram och har beteckningen Typ 001A. Det har ännu inte fått sitt namn men det spekuleras i att det ska döpas till Shandong, efter provinsen med samma namn. Nu ska det 70.000 ton tunga fartyget bestyckas och planeras av vara sjöstridsdugligt år 2020. Fartyget ska kunna nå en hastighet på 31 knop.

För Kina är hangarfartyget strategiskt och geopolitiskt viktigt. Sedan 1970-talet har Kina strävat efter att dess flotta ska bli en Blue-water navy, vilket är en miliär term för flottor som kan operera på världshaven.

De senaste åren har flera konflikter blossat upp i närheten av de kinesiska farvattnen. I Östkinesiska sjön har Japan och Kina en dispyt rörande Senkakuöarna nordost om Taiwan. Öarna kontrolleras sedan 1972 av Japan, men Kina har ekonomiska intressen i området och hävdar att öarna historiskt sett tillhört Kina.

Läs mer: Japan och Kina enas om bättre dialog om öar

I Sydkinesiska sjön pågår en liknande konflikt rörande Spratlyöarna. Vietnam, Malaysia, Filipinnerna, Taiwan och Kina hävdar alla att öarna till dem och militära fartyg patrullerar i farvattnen.

Läs mer: Tankesmedja: Kina bygger missilsystem på konstgjorda öar

Kinas flotta har sedan tidigare ett hangarfartyg i tjänst, Liaoning 16, som sjösattes i Ukraina 1988 och var tänkt att tjänstgöra i Sovjetunionens flotta. Men efter landets kollaps köptes fartyget av Kina år 1998 och transporterades till varvet i Dalian för att modifieras. Fjorton år senare var hangarfartyget färdigställt och först i november 2016 blev Liaoning sjöstridsdugligt.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.