Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Världen

Linus Larsson: Lätt skapa digital illusion av massrörelse

Tre tweets är ingen folkstorm” är titeln på en kommande bok. Den handlar om opinionsbildning på nätet och titeln refererar till ett gammalt journalistskämt: att tre arga läsare skulle räcka för att sätta rubriker om en folkstorm. Det är lätt att hålla med om det absurda i en sådan övertolkning. Tre tweets är just tre tweets.

Men tiotusentals? Man når snabbt upp i sådana volymer när hundratals personer lägger arbetspass efter arbetspass på att posta inlägg på nätet, precis det som händer i S:t Petersburgs trollfabrik enligt vittnesmål som DN publicerar.

Alla som har följt en sociala medier-diskussion vet hur det ser ut – sida efter sida med mer eller mindre uppretade kommentarer som alla driver samma linje. Oavsett om skribenterna är avlönade legosoldater i ett informationskrig, politiskt engagerade eller vanliga näthatare fungerar det likadant. Bara de arbetar hårt nog kan de skapa illusionen av en digital massrörelse, som om tiotusentals personer sa sin mening.

På senare år har sociala medier då och då kommit att användas som en inofficiell opinions­mätare. Det talas om bloggbävning mot ett lagförslag, Twitterstorm mot en idrottsman och näthån mot en partiledare. Hur många personer ligger egentligen bakom dreven? Är de många, eller få men ovanligt högljudda? Borde de ses som en gallskrikande liten grupp vid ett gathörn snarare än en massdemonstration?

Målet med den ryska kampanjen är kommentarsspammande översatt till den internationella storpolitikens arena. Den som skummar genom Twitter, bloggar och kommentarsfält ska få intryck av att det finns ett brett men osynliggjort stöd för Putin. Kanske räcker det inte för att någon ska byta uppfattning. Men om det upprepas tillräckligt många gånger så kan det normalisera åsikten som förs fram. Kan så många människor ha helt fel?

Orsaken till att det blir så här ligger i den digitala teknikens förmåga att minska friktion i nästan vilken process som helst. Den som kan posta ett inlägg kan posta ytterligare fem med minimal extra ansträngning. Den som skickar ett upprört mejl kan kopiera in 50 extra mottagaradresser på någon sekund. Pratar man affärsspråk skulle man säga att digitala gräsrotskampanjer är skalbara, eftersom de kan göras större utan att människomassan bakom dem växer.

Det är som att ett demonstrationståg automatiskt skulle bli längre för att den lilla krets som startade det ropar extra högt.

Mycket riktigt för språkbruket i läckta mejl från företaget tankarna till ett modernt företag. Där omnämns Ryssland som ett varumärke och dess tillskyndare som varumärkesambassadörer. Lägg till det att verksamheten är helt digital och nätbaserad så framträder bilden av ett propagandakrig anpassat för 2000-talet.

Att likna det som pågår i huset på Savusjkin­gatan vid en fabrik sätter inte bara fingret på verksamhetens omfattning. Framför allt bedriver de betalda trollen en industrialiserad form av digital opinionsbildning.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.