Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-11-14 16:05

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/varlden/luftfororeningar-stoppade-flyg-fran-att-landa/

Världen

Luftföroreningar stoppade flyg från att landa

Bild 1 av 3 Dimman låg tät i Delhi mitt på dagen.
Foto: Sajjad Hussain/AFP
Bild 2 av 3 Protest mot luftföroreningarna.
Foto: Sajjad Hussain/AFP
Bild 3 av 3 Protest mot luftföroreningarna.
Foto: Sajjad Hussain/AFP

Flygplan dirigerades om när Indiens huvudstad New Delhi på söndagen registrerade årets värsta nivåer av luftföroreningar. Dimman låg så tät över flygplatsen att det ansågs riskfyllt att låta planen landa. För några dagar sedan utfärdades hälsonödläge och myndigheterna delar ut miljontals andningsmasker till skolbarn. Nu börjar invånarna få nog, enligt en ny opinionsundersökning vill fyra av tio flytta därifrån.

Luftföroreningarna har storstadsområdet med 20 miljoner invånare i ett järngrepp. På söndagen var gatorna på många platser tomma. Folk stannar inne för att andas in så lite som möjligt av den stickiga giftiga luften. För några dagar sedan utfärdades hälsonödläge.

Enligt WHO:s gränsvärde bör nivån av de minsta, farligaste pm2,5-partiklarna inte överstiga 25 mikrogram per kubikmeter luft under ett dygn. I Delhi uppmättes mer än 900 på flera platser på söndagen. Nivåer över 500 är enligt WHO akut hälsofarliga. 

På Indira Gandhi-flygplatsen var sikten så dålig att ett 30-tal plan omdirigerades till andra flygplatser i delstaterna Uttar Pradesh och Rajasthan.

Under hela söndagen var det ovisst om cricketlandskampen mellan Indien och Bangladesh skulle kunna genomföras. Mitt på dagen var pm2,5-nivån 625 på Arun Jaitley-stadion men på kvällen gavs tillstånd att genomföra matchen. Flera av Bangladeshs spelare har tränat med munskydd de senaste dagarna.

Skolor och byggarbetsplatser hålls stängda åtminstone till och med tisdag. För några dagar sedan började myndigheterna att dela ut andningsskydd till fem miljoner skolbarn. Från och med måndag ska biltrafiken reduceras, då registreringsskyltens slutsiffra avgör vilka fordon som får användas. 

I flera inlägg på Twitter ger Delhis chefsminister Arwind Kejriwal granndelstaterna skulden för att huvudstaden har förvandlats till en gaskammare. Situationen i Delhi förvärras av att miljontals bönder i Punjab, Haryana, Rajasthan och Uttar Pradesh bränner jordbruksavfall under november för att göra åkrarna redo för nästa sådd.

https://twitter.com/ArvindKejriwal/status/1190880657821421570

På söndagskvällen håller premiärminister Narendra Modis regering ett krismöte om luftföroreningarna. Då deltar flera delstaters regeringschefer via videolänk.

På flera platser i Delhi hölls mindre demonstrationer mot luftföroreningarna. Problemet återkommer varje år vid den här tiden på året, och många börjar tröttna på att för få åtgärder sätts in. Enligt en undersökning som opinionsinstitutet Local Circles gjort vill fyra av tio lämna Delhi på grund av den dåliga luften, rapporterar Reuters. Enligt mäklare har fastighetspriserna sjunkit i delar av staden.

Delhi har sedan flera år gått om Peking som huvudstaden med mest förorenad luft. Enligt WHO är Delhi den elfte mest förorenade staden i världen. Av de 15 städer där luftkvaliteten är värst ligger 12 i Indien.

Larmrapporter om hur den giftiga luften påverkar invånarna har varit många de senaste åren. Astmafallen ökar. Hjärtproblem hos unga har blivit vanligare. Vartannat skolbarn har försvagade lungor. Livslängden i Delhi förkortas med fyra år. I hela Indien är mer än 1,8 miljoner dödsfall om året relaterade till dålig utomhusluft, enligt en undersökning som presenterats av The Lancet.

Läget är värst från november och ett par månader framåt. Då når föroreningarna nästan varje dag nivåer som klassas som akut hälsofarliga. 

Vid sidan av utsläpp från industrier och koleldade kraftverk är trafiken den stora boven bakom den giftiga luften. Nio miljoner bilar och motorcyklar rullar på huvudstadens gator och varje dag fylls trafiken på med 1.400 nya fordon. Varje dygn kör dessutom tiotusentals diesellastbilar som varje dygn kör genom Delhi, som saknar ringleder.

Till detta ska läggas bönder i hela norra Indien som bränner sitt avfall.