Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-11-22 22:40

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/varlden/marianne-bjorklund-i-peking-avgor-lotteri-vem-som-far-ha-bil/

Världen

Marianne Björklund: I Peking avgör lotteri vem som får ha bil

Smog i Peking. Foto: Ng Han Guan/AP

PEKING. Genom ett lotteri med dåliga odds har Peking gjort det svårare för bilförare i staden. Fortfarande står dock trafiken ofta stilla och de fantasirika hittar sätt att komma runt systemet. DN:s korrespondent Marianne Björklund svarar på fyra frågor om hur bilbegränsningen i Peking fungerar.

1. Peking har redan ett system för att förbättra luften och minska köerna i trafiken, hur ser det ut?

Efter att luften blivit så dålig att det gick veckor utan att solen trängde igenom smogen bestämde myndigheterna i Peking 2011 att införa ett lotteri för registreringsskyltar på bilar.  

Oddsen att vinna på lotteriet, som hålls varannan månad, är dåliga, en på 2.000. En del väntar upp till tio år innan de drar en vinstlott. Det är lättare att vinna på vanligt lotteri än att skaffa bil, klagar en del Pekingbor som ännu inte lyckats tillskansa sig en skylt.

Och på senare år har det bara blivit svårare. 2013 beviljades 240.000 nya bilar en registreringsskylt, 2018 hade siffran sjunkit till 100.000. Målet är att få ner antalet registrerade bilar till under 6,3 miljoner vid slutet av 2020. Det i en stad med 22 miljoner invånare. 

De som väl har en bil registrerad förbjuds dessutom att använda den en gång i veckan, vilken dag bestäms av registreringsnumret. 

2. Hur gör de Pekingbor som inte lyckas skaffa en lokalt registrerad bil?

En del orkar inte vänta i åratal och registrerar i stället bilen utanför Peking. Detta kryphål försöker dock myndigheterna att komma åt. Från och med november i år kommer bilar som inte är lokalt registrerade endast tillåtas köra in till Peking tolv gånger om året och varje gång de gör det gäller tillståndet bara i sju dagar. 

3. Vilken effekt har begränsningarna haft?

Pekingtrafiken står fortfarande ofta stilla. Men luften i staden har förbättrats avsevärt de senaste fem åren. Det beror delvis på färre bilar, men också på skärpta restriktioner vad gäller koleldning och att smutsig industri har tvingats bort från huvudstaden.

Kinesiska bilförsäljare klagar på sämre affärer, även sju andra storstäder i Kina har olika typer av begränsningar för bilar. 

4. Hur tar man sig runt i Peking utan bil?

Taxi är relativt billigt i Kina och många använder Didi, en kinesisk variant av Uber. På gatorna syns också många el-mopeder och hyrcyklar står tätt parkerade, enkla att boka med telefonen. Peking har därtill ett väl utbyggt tunnelbanesystem som är billigt att nyttja.

Dessutom rullar allt fler elbilar på gatorna. De omfattas inte av restriktionerna. 

Det finns också de som inte orkar vänta på att vinna i lotteriet och absolut vill ha bil. De har hittat vägar att lura systemet. En del hyr registreringsskyltar från bilhandlare eller från personer som har fler än en registreringsskylt. 

Andra går så långt att de ingår skenäktenskap. På olika forum kan de som har en registreringsskylt extra annonsera att de är redo att gifta sig mot en summa. Den som är intresserad får ge ett bud. Om svaret blir ja gifter de sig, för att skiljas när registreringsskylten är överlämnad.

Läs mer: Drastiska utsläppsåtgärder i New Delhi – bilar med ojämna nummer får inte köra