Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-18 11:43

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/varlden/norges-val-blir-en-omrostning-om-klimatet/

Världen

Norges val blir en omröstning om klimatet

”Bomringen” på Mosseveien i Oslo. Foto: Heiko Junge/NTB

Norges kommunalval på måndagen ser ut att bli en sorts folkomröstning om klimatpolitik. I fokus står frågan om ”bompenger”, eller vägavgifter. De partier som profilerar sig starkt för eller emot går framåt, medan traditionella partier backar.

Samtidigt som det exporterar stora mängder olja och gas har Norge profilerat sig som ett ledande land i kampen mot den globala uppvärmningen. I juni antog stortinget ett ambitiöst nytt mål: Norge ska bli klimatneutralt redan år 2030.

Det kräver förstås skarpa politiska åtgärder. Och en av dem är vägavgifter som redan tidigare var höga och vanligt förekommande, men som det senaste året har ökat än mer.

I Norge finns både avgifter för att köra ut och in i städer, liknande trängselskatten i Stockholm, och ett utbyggt system av avgifter längs motorvägar ute i landet.

I Oslo sattes 52 nya vägtullsstationer upp över en natt den 1 juni. Enligt en uträkning är tre av fyra bilturer i huvudstaden nu avgiftsbelagda.

Men även i betydligt mindre städer som Kristiansand måste bilister betala tullavgifter.

Redan 2014 bildades partiet Folkeaktionen nei til mer bompenger, FNB, i Stavanger. Partiet har, som namnet antyder, i stort sett en enda fråga på programmet – nämligen att stoppa vägavgifterna.

Inför årets kommun- och fylketingsval har partiet seglat upp i opinionsmätningarna och var i en undersökning i maj till och med största parti i Norges andra stad Bergen med 25,4 procent av väljarsympatierna.

Rörelsens framgångar har jämförts med Gula västarnas kampanj i Frankrike, som ju började som en protest mot höjda bränsleskatter.

FNB motsätter sig också vindkraftverk, och kanske är partiet ett symtom på att klimatfrågan har gått om flyktingfrågan och seglat upp som etta på europeiska populisters dagordning – ett fenomen som bland annat illustreras av sannfinländarnas framgångar i årets finska riksdagsval.

Utan att vara representerade stortinget har FNB dessutom lyckats påverka dagordningen på nationell nivå.

Inte minst tvingar de regeringspartierna till politiska krumbukter där de vill visa sig vara både för och emot avgifterna. Høyre, statsminister Erna Solbergs parti, har exempelvis deklarerat att de vill införa en ”bompaus” på tre timmar för barnfamiljer som kör bil i Oslo. Inte heller populistiska Fremskrittspartiet – som ser ut att tappa många väljare till FNB – vet riktigt vilket ben de ska stå på i frågan.

På andra sidan finns Miljøpartiet de grønne som tydligt förespråkar vägavgifter och även vill utöka dem. Partiet väntas gå fram kraftigt i valet och fick i den senaste mätningen från Norstat 15,8 procent. Det är nästan dubbelt så mycket som partiet fick i valet 2015. I samma mätning spås Arbeiderpartiet få sitt sämsta resultat någonsin, eller 21,2 procent.

Men inte bara Arbeiderpartiet drabbas när polariseringen handlar om miljö och klimatfrågor snarare än ekonomi. På riksnivå tros alla de traditionella partierna utom Senterpartiet och Sosialistisk venstreparti backa kraftigt.