Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-05-25 06:50

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/varlden/norska-folkhalsoinstitutet-liten-effekt-av-skolstangningar/

Världen

Norska folkhälsoinstitutet: Liten effekt av skolstängningar

Skolorna i Norge stängdes den 12 mars.
Skolorna i Norge stängdes den 12 mars. Foto: Gorm, Kallestad/NTB scanpix

I en uppdaterad rapport från Folkehelseinstituttet säger man att skolstängningar nog har haft liten effekt på smittspridning. 

– Nu har vi infört åtgärder i skolor och i samhället i övrigt. Därefter kommer stängda skolor förmodligen att ha ännu mindre betydelse, säger Margrethe Greve-Isdahl, vd vid Folkehelseinstituttet, i rapporten.

Den 12 mars meddelade den norska regeringen att landets skolor skulle stängas för att minska smittspridningen i samhället. Förskolor och lågstadieskolor öppnade igen i slutet av april. I Norges plan för att öppna samhället igen skriver man att norska mellan- och högstadieskolor samt gymnasieskolor ska öppna den 11 maj. 

I en rapport från norska folkhälsoinstitutet den 5 maj, som Aftonbladet rapporterat om, menar myndigheten att skolstängningar har liten effekt på smittspridningen. 

– Studier som utvärderar effekten av skolstängning jämför med ett normalt skolliv. Även i dessa situationer finns det ingen säker grund för att skolstängningar påverkar smittspridningen. Nu har vi infört åtgärder i skolor och i samhället i övrigt, och därefter kommer stängda skolor förmodligen att ha ännu mindre betydelse, om det ens har någon effekt, säger Margrethe Greve-Isdahl, vd vid Folkehelseinstituttet, i rapporten.

När det gäller ungdomar skriver Folkehelseinstituttet att skolstängningar till och med kan påverka smittspridningen på ett negativt sätt. I rapporten skriver man att ungdomar blir mer sjuka än barn – men mindre än vuxna. 

– Att få ungdomarna tillbaka till skolan, där man infört åtgärder för att förhindra smittspridning, ha positiv effekt på att begränsa smittspridningen jämfört med att hålla skolorna stängda samtidigt som samhället är på väg att öppnas upp, säger Greve-Isdahl. 

I en uppdaterad vägledning för hur skolor ska hantera smittspridning skriver Folkehelseinstituttet att man bedömer att ”de övergripande negativa effekterna av att hålla skolor stängda är mycket större än den potentiella fördelen med att begränsa smittspridningen. 

Frode Forland, smittskyddsexpert på Folkehelseinstituttet, säger till Aftonbladet att det var ett politiskt beslut att stänga skolor i Norge. 

– Att stänga skolorna var ett beslut som togs av regeringen som vi inte rekommenderade ursprungligen. Folkehelseinstituttet gav förslag på andra saker som är mer effektiva, men att stänga skolor och förskolor var inte på vår lista, säger han till tidningen.