Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Världen

Ny forskning: Så mycket frukt ska du äta

Två extra frukter om dagen kan vara nyckeln till ett längre liv, enligt brittiska forskare. Trots att få lyckas svälja sin dagliga dos föreslår forskarna att rekommendationen höjs.

Sedan begreppet ”Fem om dagen” lanserades 1990 har hälsomedvetna britter kämpat för att få i sig sin dagliga dos frukt och grönt.

Trots att bara en fjärdedel lyckas vill forskare vid Londons UCL höja mängden frukt eller grönsaker.

Genom att studera 65.000 britters matvanor har forskarna funnit ett tydligt samband mellan ett högt intag av frukt och grönt och minskad risk för att dö i förtid.

Åsa Brugård Konde, nutritionist på Livsmedelsverket, är inte förvånad.

– Det bekräftar det som nästan alla svenskar vet, att det är nyttigt att äta frukt och grönt.

Livsmedelsverket rekommenderar 500 gram frukt och grönt om dagen, vilket kan tolkas som tre frukter och två portioner grönsaker.

Undersökningar visar att svenskarna blivit bättre på att få i sig frukt och grönt. Trots det lyckas bara två av tio få i sig den rekommenderade dosen.

– Den siffran kan så klart komma att ses över, men till att börja med kan vi försöka satsa på att komma upp i den mängden, säger Brugård Konde.

Något som förvånade forskarna var att frusen och konserverad frukt ökade risken att dö i förtid.

Åsa Brugård Konde, nutritionist på Livsmedelsverket vill ändå inte säga att svenskarna är dåliga på att äta frukt och grönt.

- Vi äter mer frukt och grönt nu än tidigare. Tillgängligheten har ökat, många har frukt på jobbet och de flesta restauranger har bra salladsbord, så vi är på väg mot rätt håll.

Livsmedelsverket ändrar inte sina rekommendationer utifrån en enskild studie.

- Men jag vill heller inte säga att 500 gram är skrivet i sten, självklart följer vi forskningen. Men det är viktigt att komma ihåg att det är minst 500 som gäller, det är inte så att det är ett tak.

Att fler frukter varje dag innebär mer socker i kroppen tycker Åsa Brugård Konde inte är något man ska oroa sig för "så länge det inte handlar om extrema mängder".

- Det är sant att det innehåller fruktsocker, men det innehåller också en massa näring. Det går inte att jämföra med läsk som bara innehåller socker. Frukten innehåller fibrer och massa nyttiga ämnen.

Från en tandläkares synvinkel är dock frukten lite av ett "dilemma", säger Peter Lingström, professor i cariologi vid Göteborgs universitet. De är på många sätt nyttiga för kroppen, men samtidigt innehåller de sockerarter och exempelvis citrusfrukter och äpplen är sura.

- Det innebär att man både har en risk för frätskador och en risk för karies. Så rekommendationen från vårt perspektiv är att försöka begränsa antalet intag och inte äta vid sju olika tillfällen.

Peter Lingström tipsar om att försöka väva in frukten i andra måltider och skölja med vatten eller tugga ett sockerfritt tuggummi efteråt för att minimera påverkan.

Fakta: Frukt och grönt

Livsmedelsverket rekommenderar att vuxna äter cirka 500 gram frukt och grönsaker varje dag – ungefär hälften frukt och hälften grönsaker.

Med frukt och grönt menas livsmedel från matcirkelns tre sektorer frukt och bär, grönsaker respektive rotfrukter.

Potatis räknas inte in i Livsmedelsverkets kostråd om frukt och grönt.

Två av tio svenskar äter 500 gram frukt och grönsaker per dag, eller mer.

Unga kvinnor och män, 18–30 år, har sämst matvanor.

Källa: Livsmedelsverket (TT)

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.