Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-04-02 02:31

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/varlden/oklart-hur-oresundsregionen-paverkas-av-den-stangda-gransen/

Världen

Oklart hur Öresundsregionen påverkas av den stängda gränsen

01:22. DN är på plats på Kastrup efter att Danmark stängt sina gränser mot omvärlden för att stoppa smittspridning. Svenskar på väg till Danmark kommer från och med nu att stoppas på bron och inga kommer att tillåtas flyga från Kastrup.
Bild 1 av 1
Foto: Johan Nilsson/TT, Johan Nilsson/TT

Danska regeringens beslut att stänga gränsen klockan 12 på lördagen togs utan att informera den svenska sidan. Även Polen stänger sin gräns. I nuläget är det oklart hur flyg-, färje-, och tågtrafik kommer att påverkas. 

Det var på fredagen som både Danmark och Polen meddelade att de tillfälligt stänger sina gränser med anledning av det nya coronaviruset. Flyg-, färje- och tågtrafik ska helt eller delvis stoppas vid den danska gränsen. 

Beslutet kom utan förvarning och tog de olika svenska trafikslagen på sängen. 

– Vi fick ingen information om den danska regeringens beslut i förväg, säger Mattias Hennius, pressansvarig på Skånetrafiken. 

Efter stängningen får endast danska medborgare färdas över gränserna. Utlänningar måste ha ett giltigt skäl för att släppas in – som arbete i Danmark eller om de bor i landet, uppgav den danska justitieministern Nick Hekkerup på en pressträff.

Strax före lunch på lördagen meddelade Skånetrafiken att tågtrafiken kommer att reduceras kraftigt från och med söndagen klockan 13 med endast ett tåg i timman mot normalt sex tåg i timman över Öresundsbron. Beslutet bygger på danska polisens resurser att kunna kontrollera tågen.

– Det som gäller är att man kan åka tåget till Kastrup. Där, på perrongen, kommer danska polisen att göra bedömningar och de som anses ha giltigt skäl reser vidare med andra färdsätt i Danmark. Öresundståget vänder sedan tillbaka till Sverige, säger Mattias Hennius. 

Tillsammans med Banedanmark, DSB och Trafikverket har Skånetrafiken nu inrättat en arbetsgrupp som ska titta på det fortsatta upplägget mer i detalj.

– Det vi kan säga säkert är att det kommer att bli en stor påverkan för kunderna och vår stora huvudvärk är hur pendlare ska ta sig fram och tillbaka. En vanlig vardag görs 28.000 resor fram och tillbaka över sundet med samtliga resenärer, säger Mattias Hennius. 

Fram till söndagen går tågtrafiken enligt tidtabell. 

Vilken ekonomisk effekt neddragningen på trafiken får för Skånetrafiken är oklart.

– Det går inte att säga i dag, säger Mattias Hennius. 

För färjetrafiken innebär stängningen att Stena Line stoppar all sin passagerartrafik till såväl Polen som Danmark, enligt hemsidan. Däremot kommer frakttrafiken att fortsätta tills vidare. 

Läs mer: Sveriges grannar stänger sina gränser

Från och med midnatt lördag 14 mars stängs passagerartrafiken mellan Karlskrona och Gdynia, endast frakttransporten fortsätter enligt tidtabell. Även färjetrafiken mellan Göteborg och Fredrikshamn stoppas, medan frakttrafiken går som vanligt. 

”Från och med att passagerartrafiken stängs kommer danska, polska och svenska medborgare att tillåtas resa med färjorna till sina respektive hemländer under 72 timmar”, skriver Stena line i ett pressmeddelande.

Svenska rederiet Forsea som trafikerar Helsingborg–Helsingör med fyra färjor för gods- och passagerartrafik har ännu inte beslutat hur de ska agera, säger Jens Ole Hansen, tillförordnad vd, till Sydsvenskan/HD skriver TT.

Öresundsbron fortsätter att vara öppen för godstrafik, samtliga resor till Sverige och med skärpta inreseregler till Danmark. 

På Trafikverket följer man utvecklingen i Öresundsregionen, men myndigheten kan i nuläget inte säga hur det kommer att påverka resandet.

– Nej, vi kan inte utsäga något om det utan vi avvaktar var det här kan ta vägen och för diskussioner med tågbolag och liknande, säger Pär Aronsson, presskommunikatör på Trafikverket. 

Läs mer: Det nya coronaviruset: Följ utvecklingen live

Näringslivet i regionen påverkas också av nya coronavirusets spridning. 

Sydsvenska handelskammaren, med runt 2 500 medlemsföretag, har i veckan gjort en ny enkätundersökning som presenterades den 13 mars. Där svarar 25 procent av företagen att de kommer att få likviditetsproblem i år, och 15 procent kommer att dra ner på personal. 

Samtidigt är det stor variation på hur företagen påverkas beroende på bransch. Många upplever redan problem med leveranser och har infört reseförbud för personalen. 

– Allt som har att göra med resenäringen är katastrofalt medan andra bolag har upplevt liten påverkan och de som har produktion med Kina har börjat komma igång igen, säger Stephan Müchler, vd på Sydsvenska Handelskammaren.

Vilka effekter Danmarks stängda gräns kommer att få är oklart. Många varor transporteras den vägen mellan Sverige och Tyskland.

– Stängningen är naturligtvis negativ. Men man skulle tillåta transport av godstrafik och de som arbetspendlar får åka över, säger Stephan Müchler.

Även om likviditeten i företagen kommer att vara avgörande på kort sikt är oron större för hur det ska bli med kompetensförsörjningen om virussmittan blir långvarig. Ekonomiskt kommer Riksbankens 500 miljarder till bankerna vara till hjälp för många företag, tror Stephan Müchler, och det finns en optimism om att efterfrågan kommer tillbaka efter sommaren. 

Men näringslivet efterlyser fler åtgärder för att kunna behålla likviditeten och därmed personal. Stephan Müchler kallar situationen för en ”personalkrasch”.

– Vi för en diskussion med regeringen och vårt budskap är att göra undantag, som att slippa moms- och skatteinbetalningar, för att kunna behålla medarbetarna. Det är bättre att de är kvar och lär sig nya system i stället för att skickas hem, säger han. 

För producerande bolag och resebranschen är problemen så stora att det troligen inte kommer gå att undvika konkurser. 

– Där blir det nog jobbigt, säger Stephan Müchler.