Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Världen

Omständigheterna spelade Israel i händerna

Den israeliska flottan bordade den franska motorbåten ”Dignité” på tisdagen. Båten och dess besättning, som ingått i årets Ship to Gaza-flottilj, fördes sedan till hamnen i Ashdod.
Den israeliska flottan bordade den franska motorbåten ”Dignité” på tisdagen. Båten och dess besättning, som ingått i årets Ship to Gaza-flottilj, fördes sedan till hamnen i Ashdod. Foto: Jack Guez / AFP
I en oblodig operation tolv sjömil från Gazaremsans kust bordade det israeliska sjöstridskommandot på tisdagseftermiddagen den franska motorbåten ”Dignité”, den enda kvarvarande båten i årets Ship to Gaza-flottilj.

Det lilla fartygets passagerare fördes i gummiflottar till en israelisk kanonbåt, där de förhördes. En talesman för inrikesdepartementet säger till DN att passagerarna och besättningen, men inte de medföljande journalisterna från al-Jazira och israeliska Haaretz, kommer att deporteras och vägras tillträde till Israel fram till 2021.

Det stod redan på förhand klart att Ship to Gazas deklarerade målsättning, att utmana och väcka opinion mot den israeliska sjöblockaden kring Gazaremsan, skulle få svårt att upprepa fjolårets sensationella resultat.

Då lyckades de internationella protesterna efter Israels dödsskjutningar av nio aktivister på färjan ”Mavi Marmara” rubba status quo: Israel övergav sitt stränga exportembargo mot Gazaremsan.

Men denna gång spelade omständigheterna Israel i händerna: Turkiet, i fjol projektets finansiär och drivande kraft, söker lappa ihop sina relationer till Israel och drog sig ur årets upplaga.

Världssamfundet, som fördömde Israels handelsembargo, har förståelse för sjöblockaden.

Flera nyckelspelare, bland dem FN-chefen, USA, Frankrike och Grekland, agerade för att korsa arrangörernas planer. Gazas befolkning visar heller inte något större intresse för sjöblockaden.

Sedan gränsen mot Egypten öppnades i våras och Israel släpper in de flesta varor är deras stora huvudvärk i stället Israels mycket omfattande importembargo mot Gazaprodukter.

Den enda av de inblandade som har något att vinna på en hävning av sjöblockaden är Hamasregeringen i Gaza, vars vapenimport nu sker via en mycket utsatt och kostsam lastbils- och kamelkaravan mellan Sudan och Sinai.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.