Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-20 08:52

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/varlden/piloter-konfronterade-boeing-om-737-max-planen-manader-innan-kraschen-i-etiopien/

Världen

Piloter konfronterade Boeing om 737 Max-planen – månader innan kraschen i Etiopien

Vrakdelar efter Ethiopian Airlines plan i Bishoftu utanför Addis Abeba i mars. Foto: Mulugeta Ayene/AP

Upprörda piloter konfronterade Boeing om överstegringssystemet som nu kopplas till olyckorna med 737 Max-planen – flera månader innan kraschen i Etiopien. Det visar en ljudupptagning.

– Vi förtjänar att få veta vad som finns på våra flygplan, säger en pilot. 

Rätta artikel

I mars ställdes Boeings 737 Max 8 och 9-plan på marken sedan ett av Ethiopian Airlines plan kraschat i Etiopien. Men redan i oktober förra året kraschade ett Lion Air-plan av samma modell i Javasjön. Sammanlagt dog 346 personer. 

Nu avslöjar ljudinspelningar som CBS News fått från American Airlines pilotfack att några av bolagets piloter upprört konfronterade Boeing om ett datoriserat system för att motverka överstegring, fyra månader innan kraschen i Etiopien. 

Överstegring är en term för när ett flygplan förlorar lyftkraft och enligt preliminära rapporter var systemet Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS) inblandat i båda krascherna. 

Piloterna träffade Boeings vice vd Mike Sinnett några veckor efter kraschen i Javasjön i höstas. Konversationen tyder på att de inte kände till att systemet fanns installerat på planen förrän efter olyckan.

– Vi förtjänar att få veta vad som finns på våra flygplan, säger en pilot.

– Jag säger inte emot, säger Mike Sinnett. 

– De där killarna visste inte ens om att det förbannade systemet fanns ombord på flygplanet. Inte någon annan heller, säger en pilot och verkar syfta på piloterna på Lion Air-planet.

Vice vd:n svarar:

– Jag vet inte om det skulle ha förändrat utgången om man hade begripit sig på det här systemet. Du kommer kanske att flyga det här planet miljontals mil (engelska mil reds. anm.) och du kanske bara kommer att se det här en gång någonsin.

Piloterna verkar inte nöjda med svaret. 

– Vi är den sista försvarslinjen mot att hamna i ett rykande hål. Och vi behöver den här kunskapen. 

Boeings Mike Sinnett säger sedan att mjukvaruuppdateringar är på gång, kanske om sex veckor, men att bolaget inte vill skynda på processen och riskera att göra ett dåligt jobb.

När Ethiopian Airlines-planet kraschade i mars hade bolaget ännu inte åtgärdat saken.

Läs mer: Säkerhetsproblem med olycksplan var kända 

Läs mer: Alla Boeing 737 Max 8-plan i EU stoppas