Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Världen

Psykiater: Fel ge dödsbesked via sms

Att som Malaysia Airlines kommunicera dödsbesked via sms är inte ok. ”Att skicka ut ett sms på det sättet kan uppfattas som känslokallt av de anhöriga”, säger psykiatrikern Abbe Schulman.

I går, måndag, fick anhöriga beskedet att allt tyder på att det försvunna planet kraschat i havet och att ingen överlevt. De anhöriga fick dödsbeskedet i ett sms från flygbolaget Malaysia Airlines.

– Det är lite konstigt att de inte fått det direkt av en person. De borde inte ha fått det via sms, säger Abbe Schulman, psykiatriker och enhetschef vid Stockholms läns landstings regionala kunskapcentrum i kris- och katastrofpsykologi.  

Hur påverkas människor av att få ett sådant besked via sms?

– Dödsbesked ska inte ges på det sättet och inte heller via telefon eller mejl. Att skicka ut ett sms på det sättet kan uppfattas som känslokallt av de anhöriga. Sörjande personer kan tänka: ”De skickar ut det här till alla. Hur mycket bryr de sig om mig?". Sedan vet jag inte varför flygbolaget har gjort som de har gjort.

Hur ger man på bästa sätt ett besked till en anhörig om att en närstående har dött?

– Det bästa är att träffa de anhöriga och ge dem utrymme att reagera. Det utrymmet finns inte om man får ett sms eller ett telefonsamtal. Beskedet behöver ges på ett respektfullt och medkännande sätt. De anhöriga behöver också få ställa följdfrågor och ges möjlighet att prata om det som hänt.

Hur viktigt är det för de anhöriga att få veta vad som hänt?

– När de inte har hittat några bevis försvårar det sorgeprocessen och det gör att det kan ta längre tid. Men det är individuellt såklart. Det är ett väldigt knepigt besked eftersom man inte har hittat planet eller de avlidna. Vissa drabbade har fortfarande hopp om att de ska hittas vid liv, men majoriteten inser till slut att de inte kommer att få tillbaka sina anhöriga.

Kan de anhöriga gå vidare om de inte får veta vad som har hänt?

– Det kommer ta tid. Även om det är individuellt tar sorgeprocessen förmodligen längre tid än om man hittar passagerarna. Det är fortfarande många frågetecken vilket kan fördröja processen. Stödet från flygbolaget, men också de länder som berörts av olyckan, spelar stor roll för hur sorgeprocessen utvecklar sig.

– En viktig del för de drabbade är att händelsen uppmärksammas bland annat genom ceremonier. Det är också viktigt att flygbolaget fortsättningsvis går ut med all ny information till de anhöriga. Om anhöriga inte möts med ett respektfullt stöd ökar risken för att de inte tar in det som hänt och därmed kan sorgprocessen stanna upp.

Abbe Schulman säger att situationen kan jämföras med Estoniakatastrofen på 90-talet.

– Då visste de anhöriga att fartyget hade sjunkit, men de hade inte fått upp sina anhöriga. Det utvecklades till en process där vissa accepterade havet som en begravningsplats medan andra väldigt länge inte gjorde det.

Sms:et från flygbolaget till de anhöriga löd:

”Malaysia Airlines deeply regrets that we have to assume beyond any reasonable doubt that MH370 has been lost and that none of those on board survived. As you will hear in the next hour from Malaysia’s Prime Minister, we must now accept all evidence suggests the plane went down in the Southern Indian Ocean.”

Ombord på planet fanns 239 personer, varav 12 personer en del av besättningen. Planet MH370 försvann den 8 mars när det var på väg från Kuala Lumpur till Peking.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.