Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-23 01:05

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/varlden/sajterna-som-for-ut-rysslands-budskap-internationellt/

Världen

Sajterna som för ut Rysslands budskap internationellt

En tv-studio hos Russia Today. Foto: Juri Kotjetkov/AP

Här är sajterna som för ut Rysslands budskap internationellt.

Rätta artikel

RT
Tv-kanalen RT, som tidigare hette Russia Today, grundades 2005 som ett bredare arbete med att stärka bilden av Ryssland internationellt. RT sänder sitt innehåll på flera olika språk, bland annat arabiska och spanska, och är framför allt inflytelserik via sin webbsida vars artiklar ofta får stor spridning. Har vid upprepade tillfällen anklagats för att sprida konspirationsteorier och rapportera missvisande om länder som Ukraina och Syrien.

Sputnik news
Lanserades 2014 och ersatte den tidigare nyhetsbyrån Ria Novosti och radiokanalen Rysslands röst. Sänder radio och publicerar nyheter på 30 språk. Hade mellan 2015 och 2016 en svensk edition, vars anonyma skribenter publicerade artiklar med rubriker som ”Sverige älskar IS” och ”Miljarder för ensamkommande skäggiga barn”.

Julian Assange förs ut från Ecuadors ambassad i London. Foto: Ruptly

Ruptly
Underföretag till RT med bas i Tyskland som fokuserar på att tillhandahålla video och lanserades 2013. Ruptly var först med att filma när Wikileaks-grundaren Julian Assange greps vid Ecuadors ambassad i London i april.

Redfish
Påstår sig vara en gräsrotsorganisation som publicerar videodokumentärer i kortformat från olika delar av världen. Riktar sig till unga med vänstersympatier och har bland annat publicerat videodokumentärer om Venezuela och Gula Västarna i Frankrike. Säger sig vara redaktionellt oberoende, men delar kontor med och har Ruptly som majoritetsägare.

Maffick Media
Är precis som Redfish majoritetsägt av Ruptly. Driver en serie Facebooksidor med videoinnehåll riktat mot unga. Bland annat Waste-Ed som fokuserar på hållbarhet, Soapbox som fokuserar på åsiktsmaterial i videoform, historiefokuserade Backthen och In the now som fokuserar på delbara videoklipp.

Läs mer: Så försöker Ryssland påverka väljarna inför EU-valet