Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Världen

Säkraste året i kommersiella flygtrafikens historia

2017 blev det säkraste året i reguljärflygets historia.
2017 blev det säkraste året i reguljärflygets historia. Other: Kallestad, Gorm

2017 blev det säkraste året för det kommersiella flyget sedan 1946. Det visar statistik från Aviation Safety Network.

Det har aldrig varit säkrare att flyga reguljärt och med charter. Statistik från flygsäkerhetssajten Aviation Safety Network visar att 2017 blev det säkraste året  sedan 1946.

Risken att drabbas av en dödsolycka i samband med en kommersiell flygning med flygplan som tar fler än 14 passagerare är en på 9.200.000 flygningar, skriver sajten.

Under 2017 omkom 32 personer ombord och 35 på marken i nio olika flygolyckor. 

Aviation Safety Network beskriver hur antalet olyckor har visat en stadig minskning sedan 1997, detta trots det ökande antalet flygningar.

På nyårsaftonen var det 793 dagar sedan den senaste svåra olyckan med ett kommersiellt flyg som krävde fler än 100 dödsoffer.

Olyckorna under året har varit:

16 januari: Fyra döda vid en olycka med ett Boeing 747-412F i Kirgizistan.

12 april: En död vid en olycka med ett Cessna 208 i Indonesien.

1 maj: En död vid en olycka med ett Cessna 208B i USA.

5 maj: Två döda i en helikopterolycka i USA.

27 maj: Två döda vid en olycka med ett Let L-410VP-E20 i Nepal.

14 oktober: Fyra döda vid en olycka med ett Antonov AN-26-100 i Elfenbenskusten.

15 november: Sex döda med ett Let L-410VP-E20 i Ryssland.

15 november: Elva döda med ett Cessna 208B i Tanzania.

13 december: En död i en olycka med ett ATR 42-320 i Kanada.

I statistiken ingår inte militära flygolyckor. Om även dessa räknas in ökar antalet olyckor till 23 med sammanlagt 218 döda; 122 av dessa i en enda olycka då ett burmesiskt transportflygplan kraschade den 7 juni. Men även om man lägger till dessa olyckor blir antalet dödade det lägst i flygets historia.

Siffrorna rör alltså enbart kommersiella flyg i transport- eller passagerartrafik. På söndagen omkom sex personer när ett sjöflygplan störtade utanför Sydney i Australien och 12 andra – två piloter och tio turister – dog i samband med att ett plan som tillhör Nature Air störtade och fattade eld i Guanacaste i Costa Rica. Dessa räknas inte in i statistiken.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.