Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Världen

Småbarn får syrgas för att klara världens farligaste luft

00:30. DN har varit på plats i världens mest förorenade stad.

New Delhi. Åttaåriga Chhavi Sharma andas tyngre för varje morgon och som så många andra barn får hon syrgas för att klara den giftiga luften. New Delhi i Indien är den huvudstad i världen där luftföroreningarna är värst. Bara att andas motsvarar drygt två paket cigaretter vissa dagar och vartannat skolbarn i megastaden har skadade lungor.

Väntrummet till den lilla kliniken i Bindapur är proppfullt av föräldrar och barn som väntar på att få syrgas. Behandlingen sker enligt löpande bandprincipen. Nitu Sharma är här för första gången med dottern Chhavi.

– Hon hostar så illa och det piper i bröstet när hon andas. Det är allra värst på morgnarna innan hon går till skolan, säger Nitu Sharma.

– Vi uppmanas att hålla oss inomhus, men det går ju inte att leva så. Chhavi kan inte vara hemma från skolan i flera månader.

Babyn Ritika Chauhan behandlas med syrgas för andra gången den här veckan.

Ritika Chauhan
Ritika Chauhan Foto: Lotta Härdelin

– Förra gången kräktes hon upp svart slem. Hon blev tillfälligt bättre, men hon är bara sex månader och kan inte tala om hur hon mår. Hela familjen känner av den dåliga luften, men jag lider mest med Ritika, säger mamman Anita Chauhan.

New Delhi med nästan 20 miljoner invånare har sedan flera år gått om Peking som huvudstaden med mest förorenad luft. Under några vintermånader är situationen som allra värst. De farligaste luftburna partiklarna (pm2,5) når nästan varje dag nivåer som klassas som akut hälsofarliga.

– För några veckor sedan  utlyste myndigheterna hälsonödläge. Föroreningarna var då 30 gånger högre än Världshälsoorganisationens (WHO) gränsvärde. Luften jämfördes med en gaskammare av chefsminister Arvind Kejriwal som beordrade att skolor och byggarbetsplatser hölls stängda.

Enligt en undersökning som publicerats av The Lancet orsakas 1,8 miljoner dödsfall varje år i Indien av luftföroreningar. Flera andra studier, bland annat av Greenpeace ger den dåliga luften skulden för  drygt en miljon dödsfall varje år.  Hjärtsjukdomar, astma och antalet fall av stroke ökar. I Delhi har nästan vartannat skolbarn problem med lungorna. 

– Jag ser aldrig några rosafärgade lungor längre. Alla i New Delhi har svarta lungor, säger lungspecialisten Arvind Kumar vid Sir Ganga Ram-sjukhuset. Han förklarar hur de farliga pm2,5-partiklarna letar sig direkt ned i lungorna.

Arvind Kumar
Arvind Kumar Foto: Lotta Härdelin

– Att bo i Delhi motsvarar att röka 10-15 cigaretter varje dag, året runt. Det gäller alla – från nyfödda till premiärministern. De skador som uppstår på lungorna går aldrig att reparera.

Hemmafrun Sarita Bhake i stadsdelen Dwarka har alltid ett andningsskydd för näsan och munnen när hon lämnar huset. Hon mår mycket dåligt av luftföroreningarna.

– Jag vaknar ofta mitt i natten. Det är svårt att andas och jag känner ett tryck över bröstet Jag har varit hos läkaren flera gånger, men det finns ingen medicin mot den giftiga luften, säger hon.

När vi besöker familjen är föroreningsnivåerna åtta gånger över gränsvärdet. Luften känns ”stickig”, men sikten är god. I indiska medier beskrivs det som en ”tillfällig lättnad” innan siffrorna rusar i höjden igen.

– På morgonen känner jag direkt om det är en dålig dag. Hela min kropp reagerar. Jag hostar och har huvudvärk som inga piller biter på. Ögonen är svullna och rinner.  Jag försöker att stanna hemma så mycket som möjligt, men det är en absurd situation att livet blir begränsat under flera månader, säger Sarita Bhake.

Några dagar tidigare var 30 bilar inblandade i en seriekrock på motorvägen nära familjens hus. Avgasdimman var så tät att förarna inte såg varandra innan det var försent.

Rajendra och Sarita Bhake
Rajendra och Sarita Bhake Foto: Lotta Härdelin

– Nästan varje dag händer det liknande olyckor. På morgonen får man räkna med att vägen stängs av när sikten är för dålig, säger maken Rajendra Bhake.

Vid sidan av utsläpp från industrier och koleldade kraftverk är trafiken den stora boven bakom luftföroreningarna. Nio miljoner bilar och motorcyklar rullar på huvudstadens gator och varje dag fylls trafiken på med 1.400 nya fordon. Till detta ska läggas de tiotusentals diesellastbilar som varje dygn passerar Delhi.

– Bilarna är alldeles för många, föroreningarna och de igenkorkade gatorna är ett tydligt bevis på det och snart måste någon form av begränsningar införas. En enkel åtgärd skulle vara att göra det svårare att ta billiga lån för att köpa bil, säger Rajendra Bhake.

Själv har han börjat samåka med en kollega till arbetet som revisor i en annan del av staden.

Tidigare satt vi en person i varje bil, nu är vi två på min motorcykel, säger Rajendra Bhake.

– Tidigare satt vi en person i varje bil, nu är vi två på min motorcykel. Det är ett snabbare sätt att ta sig fram i den stillastående trafiken och vi bidrar mindre till föroreningarna. Jag tycker att det är allas ansvar att försöka förbättra situationen, inte bara kräva att myndigheterna ska lösa problemet, säger Rajendra Bhake.

– Vi odlar grönsaker på terrassen och har blommor och träd i krukor för att förbättra miljön. I år avstod vi också från att skjuta smällare under firandet av diwali (det indiska nyåret) i oktober. Försäljningen av nya fyrverkerier förbjöds för att skona luften. Vi hade byggt upp ett lager sedan tidigare, men det ligger kvar.

Chhavi Sharma
Chhavi Sharma Foto: Lotta Härdelin

Fyrverkerierna och låga temperaturer bidrar till att förvärra problemen under vintermånaderna. En större källa till luftföroreningarna är att tiotals miljoner bönder i flera delstater i norra Indien bränner jordbruksavfall under november månad för att göra åkrarna redo för nästa sådd.  

Enligt Sumit Sharma, expert på geovetenskap och klimatförändringar vid Teri-institutet i New Delhi, skulle det göra stor skillnad om avfallet togs tillvara och omvandlades till pellets.

–Att använda pellets som bränsle är en ren energiform. För bönderna innebär det dessutom en ny inkomstkälla. Den här affärsmodellen skulle behöva införas i stor skala i norra Indien, säger Sumit Sharma.

Sumit Sharma
Sumit Sharma Foto: Lotta Härdelin

Sedan mer än 15 år körs både stadsbussar och auto-rickshaws (trehjulingstaxi) på miljövänlig flytande gas. Nya personbilar har bra avgasrening, men det gäller inte den aldrig sinande ström av lastbilar som transporterar varor och gods genom huvudstaden varje natt. Lastbilarna kommer från andra delstater, och omfattas inte av de regleringar som införts i New Delhi.

– 40 procent procent av luftföroreningarna har sitt ursprung här, resten kommer utifrån, säger Sumit Sharma och beskriver svårigheterna med att införa nya regelverk för rening av avgaser och industrier när flera delstater som styrs av olika politiska partier är inblandade.

En av de viktigaste åtgärderna i Delhi är att bygga ut kollektivtrafiken, så att det blir möjligt för många fler att åka buss eller tunnelbana till och från jobbet.

– Jag har inget annat val än att ta bilen, det är sex kilometer till närmaste tunnelbanestation. Det ska finnas 11.000 stadsbussar i New Delhi, men bara 4.000 är tillgängliga. Att rätta till det är en bra start, i dag är bussarna alltid överfulla och tidtabellen är opålitlig, säger Sumit Sharma.

Exemplen är många på människor som har valt att lämna Delhi på grund av luftföroreningarna. I vissa områden har priserna på bostäder fallit. Flera utländska företag och ambassader avråder medarbetare med små barn att söka tjänster i den indiska huvudstaden. På Teri-institutet utreds just nu hur tungt olika faktorer väger när det gäller ekonomiska möjligheter och bostäder kontra luftföroreningar.

New Delhi är den huvudstad i världen där luftföroreningarna är som värst
New Delhi är den huvudstad i världen där luftföroreningarna är som värst Foto: Lotta Härdelin

– Det finns en brytpunkt när obehaget tar över, när det känns som en fråga om liv och död att bo i Delhi.  Om den ekonomiska tillväxten begränsas av den förorenade luften måste det ligga i myndigheternas intresse att agera kraftfullt. Redan nu kostar det stora summor när byggen stoppas tillfälligt, säger Sumit Sharma.

I den fattiga stadsdelen Bindapur nära Indiens största fängelse får Nitu Sharma med sig några tabletter mot dotterns Chhavis hosta. Chhavi är illamående efter syrgasbehandlingen och har bråttom hem. Människorna som bor här är mer utsatta än medelklassen, som har råd att skaffa välbyggda hus och kan åka bil till arbetet eller skolan. Det börjar bli sent på kvällen, men på läkarmottagningen sitter många föräldrar och barn fortfarande i kö för syrgasbehandlingen. 

Läs också: Hasard med barnens hälsa som insats

Fakta/luftföroreningar

New Delhi är den huvudstad i världen som störst luftföroreningar. Det är flera år sedan New Delhi tog över bottenplaceringen från Kinas huvudstad Peking.

Enligt Världshälsoorganisationens (WHO) bör inte de mest farliga partiklarna pm2,5 överstiga 25 mikrogram per kubikmeter luft under ett dygn, eller 10 mikrokram per kvadratmeter i genomsnitt under ett år.

I New Delhi är värdet 122 på årsbasis, enligt WHO. Motsvarande siffra för Stockholm är 6 och 26 för Warszawa,  som är den huvudstad i norra Europa som har störst luftföroreningar.

I november låg dygnsnoteringen i New Delhi över 700 under flera dagar, på vissa mätstationer ännu högre.

Indiens regering har stängt flera kolkraftverk nära huvudstaden. I krissituationer har bara bilar med vissa slutsiffror tillåtits. Åtgärderna har hittills inte haft någon större verkan.

Indien är den av världens stora ekonomier som växer snabbast. Landet har 1,3 miljarder invånare, i New Delhi bor nästan 20 miljoner.

 

 

 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.