Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-01-25 19:55

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/varlden/transportstyrelsen-undersoker-om-de-ska-vidta-atgarder-efter-irankraschen/

Världen

Stora flygbolag undviker konfliktområdet i Irak

00:45. Inga överlevande när ukrainskt passagerarplan störtade utanför Teheran, Iran.

Transportstyrelsen undersöker om de ska vidta åtgärder med anledning av flygkraschen i Iran och det försämrade säkerhetsläget i regionen. 

– Det har skett missilattacker i Irak och eftersom sådant förekommer är vi försiktiga, säger sjö- och luftfartsdirektör Gunnar Ljungberg.

Flera stora flygbolag undviker nu området.

Natten till onsdagen anföll Iran två amerikanska flygbaser i Irak som hämnd för att USA dödat den iranske toppgeneralen Qassem Soleimani. 

Den amerikanska luftfartsmyndigheten FAA uppger att de kommer att stoppa alla amerikanska flygbolag från att flyga i luftrummet över Irak, Iran, Omanbukten samt vattnet mellan Iran och Saudiarabien. Myndigheten hänvisar till ”ökade militära aktiviteter och ökade politiska spänningar i Mellanöstern”, skriver Reuters.

Ryska luftfartsmyndigheten uppmanar också ryska flygbolag att undvika flighter över området.

Även flera stora flygbolag som Lufthansa, Emirates Airline och KLM har ställt in flighter till Iran och Irak och/eller ändrat rutten på flighter för att undvika luftrummet efter robotattacken. 

SAS uppger att bolaget inte påverkas av händelserna i Irak. 

”Vi flyger inte i området”, skriver informationschef Knut Morten Johansen i ett sms till DN.

Norwegian flyger inte över irakiskt luftrum, men vanligtvis över iranskt till Dubai. 

”Vi har flyg till Dubai sent ikväll som vi tittar på alternativ färdplan för. Vi är i tät dialog med luftfartsmyndigheter och förhåller oss till deras rekommendationer och instruktioner. Vår säkerhetsavdelning gör löpande utvärderingar. Hur vi gör med morgondagens flygningar får vi återkomma om imorgon”, säger Norwegians kommunikationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson till DN i en skriftlig kommentar.

Några timmar efter robotattacken störtade ett ukrainskt Boeing 737-plan strax efter starten från Teherans internationella flygplats och över 170 personer omkom.

Transportstyrelsen, som har tillsynsansvar för svenska flygbolag, säger att de just nu undersöker om de ska vidta åtgärder med anledning av kraschen i Iran och det försämrade säkerhetsläget i regionen. Gunnar Ljungberg, sjö- och luftfartsdirektör på myndigheten, kan inte helt utesluta att det finns en koppling mellan händelserna.

– Det går inte att säga någonting i det här läget, möjligheten lyfts ju upp om man följer nyhetsflödet, säger han.

Gunnar Ljungberg, sjö- och luftfartsdirektör på Transportstyrelsen. Foto: Liza Simonsson/Blomquist & Co/Transportstyrelsen

Myndigheten tittar på om det finns svenska charteroperatörer och linjebolag som flyger i området. Dessutom har Iran Air, som flyger sträckan Iran–Sverige, ett trafikavtal med svenska myndigheter. 

– Om vi anser att det inte är tillräckligt säkert kan vi stoppa dem från att flyga Sverige-Iran, men det är inte aktuellt just nu.

Han menar att det har med säkerhetsläget i regionen att göra. 

– Det har skett missilattacker i Irak och eftersom sådant förekommer är vi försiktiga med hur vi låter plan flyga. Men vi har inga belägg för vad som hänt med det här flygplanet.

Transportstyrelsen är i kontakt med Eurocontrol som samordnar det europeiska krissamarbetet, för att avgöra om och i så fall hur de ska agera. 

Läs mer: 

Passagerarplan störtade i Iran – alla döda

Flygsäkerhetsexpert: Märkligt att slå fast att kraschen berodde på tekniska problem

Barnfamilj bland omkomna svenskar i Iran