Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

”2000-talets viktigaste upptäckt”

Mätningarna från teleskopet Bicep2 stämmer exakt med Andrei Lindes teori om hur den kosmiska inflationen gick till.

Stort grattis till resultaten som bekräftar din teori!

– Tack så mycket! Jag hoppas att de stämmer.

Tror du att de stämmer?

– Det är inte en fråga om vad jag tror eller inte. Som de säger: ”extraordinära påståenden kräver extraordinära bevis.” Det här resultatet måste kollas och dubbelkollas och trippelkollas. Men om de stämmer är detta tjugohundratalets allra viktigaste upptäckt inom kosmologin.

Vi är många som sett filmen på Youtube när en av forskarna från Bicep2 knackar på hemma hos dig för att berätta om resultaten. Hur kändes det att få beskedet?

– Det är lite lustigt att fler än två miljoner människor har tittat på den. Inflationsteorin utvecklades för mer än 30 år sedan av bland andra Alan Guth och mig. 1983 formulerade jag teorin om kaotisk inflation, som löste en del problem med de tidigare modellerna. När jag nu fick se signalen från Bicep2, och att den stämmer precis med vad kaotisk inflation förutsäger - det var viktigt för mig personligen, viktigt för inflationsteorin generellt, och en av de viktigaste upptäckterna inom kosmologin. Många av oss tyckte att vi redan hade tillräckliga bevis för att teorin stämmer. Men nu har vi ett bevis som även kan övertyga skeptikerna.

Hur lång tid tror du det tar innan andra experiment kan bekräfta eller motbevisa detta?

– Det är svårt att säga. Forskarna vid Bicep2 har gjort ett så otroligt bra och gediget arbete, och tagit hänsyn till alla tänkbara felkällor. De ligger så långt före att det är svårt för de andra att hinna ifatt.

Hur har veckan varit?

– Helt galen. Min fru och jag var helt utarbetade, och var på väg på semester i Karibien för att vila upp oss någonstans där ingen kunde få tag i oss och där vi inte skulle prata fysik. Nu blev det inte så. Vi fick bada halva dagarna och kolla våra bärbara datorer halva dagarna. Men det är det vackraste sättet att förstöra en semester.

Hur ser du på ditt arbete som kosmolog?

– Columbus och de andra stora upptäcktsresande levde på tiden för de stora geografiska upptäckterna och ritade kartor över världen. Nu är det vardagsmat. Vi har satelliter, och kartor i mobilen som hjälper oss att hitta vägen till närmaste apotek. Nu lever vi i stället i tiden för stora kosmologiska upptäckter. Vi ritar en detaljerad karta över allt vi kan se i vår del av universum. Våra upptäckter nu kommer att finnas i skolböcker en miljon år framåt i tiden. Det är verkligen hisnande att få vara en del av det.