En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-16 12:05

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/29-miljarder-faglar-har-forsvunnit-i-nordamerika-pa-50-ar/

2,9 miljarder fåglar har försvunnit i Nordamerika på 50 år

En flock med rödvingetrupialer i Kalifornien i USA. Foto: Rights Managed

Nästan var tredje vild fågel har försvunnit från Nordamerika sedan 1970. Det visar en ny studie som publicerades på torsdagen.

Enligt studien, som presenterades i den ansedda vetenskapliga tidskriften Science, har 2,9 miljarder fåglar försvunnit från USA och Kanada de senaste 50 åren. Det betyder en nedgång på 29 procent.

”Till och med vi var chockade över resultatet”, skriver två av forskarna bakom studien, John W Fitzpatrick och Peter P Marra, i en debattartikel i New York Times på torsdagen.

Enligt Fitzpatrick och Mara är siffrorna säkra eftersom fåglar är den genom tiderna mest studerade arten bland vilda djur och studien, som genomfördes under fem år, har undersökt 529 fågelarter vilka utgör mer än 90 procent av samtliga fåglar i Nordamerika, skriver Science.

Radardata visar också att antalet flyttfåglar som tar sig till USA har gått ned med 13 procent mellan åren 2007 och 2017.

Studien visar även att nedgången är stor bland några av de vanligaste arterna, som sparvar och kolrastar, som allmänheten lärt sig känna igen, skriver forskarna:

”Beståndet av rödvingetrupial har minskat med 92 miljoner. En fjärdedel av alla blåskrikor har försvunnit, tillsammans med nästan hälften av alla baltimoretrupialer. Dessa är fåglar vi känner och älskar, en del av det fågelliv som gör Nordamerika till en livlig och färgglad plats fylld med sång varje vår.”

En förklaring som forskarna nämner är det faktum att antalet gräsmarker minskar i snabb takt. Områden där fåglar har sina boplatser. Ser man enbart till de arter som lever där har 53 procent av fåglarna försvunnit sedan 1970 vilket betyder 700 miljoner individer.

Enligt forskarna är den kraftiga nedgången bland fåglarna en indikator på att planetens biologiska system är i olag. Forskarna hänvisar också till andra studier som visar på liknande nedgångar, bland annat en genomförd i Tyskland som har visat på en kraftig nedgång på 82 procent när det gäller insekter under de senaste 25 åren och en undersökning som visar att 40 procent av världens amfibier hotas av utrotning.

Studiens huvudförfattare, Ken Rosenberg vid Cornelluniversitetet, säger till Science att siffrorna är ”häpnadsväckande”.

John W Fitzpatrick och Peter P Marra håller med och varnar för att nedgången bland fåglarna är en varning till oss människor:

”Vi kan bättre än så här, och vi måste göra bättre, även om det bara är för vår egen del, eftersom fåglar som drabbas av problem också betyder problem för oss”, skriver forskarna och fortsätter:

”Förlusten av nästan tre miljarder fåglar signalerar en hotande kris som vi har makten att stoppa. Vi uppmanar alla våra lagstiftare, politiska kandidater och väljare över hela kontinenten att sätta ett värde på att skydda vårt gemensamma hem - den stora väv av naturliga system som vi delar med andra arter och måste skydda för kommande generationer.”