Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut

Deras upptäckter har inneburit ett helt nytt sätt att behandla cancer

Foto: Jonathan Nackstrand/AFP

I år går Nobelpriset i fysiologi eller medicin till James Allison och Tasuku Honju för ett helt nytt sätt att behandla cancer. DN:s medicinreporter Amina Manzoor svarar på tre frågor om priset.

Vilka får priset?

James Allison och Tasuku Honjo får priset i år. James Allison är professor vid MD Anderson Cancer Center i Texas och Tasuku Honju är professor vid Kyoto University.

Varför får de priset?

Enligt motiveringen får de priset för deras upptäckt av cancerbehandling genom hämning av immunförsvarets bromsmekanismer. James Allison upptäckte ett protein, CTLA-4, på T-cellernas yta. Den fungerade som ett slags broms för immunförsvaret. Genom att hämma den här bromsen med en antikropp aktiverades immunförsvaret. Tasuku Honju upptäckte ett annat protein, PD-1, som också fanns på T-cellernas yta.

Vad har upptäckten betytt?

Deras upptäckter har inneburit ett helt nytt sätt att behandla cancer. I stället för att angripa tumörcellerna har deras båda behandlingar inneburit att bromsmekanismer i immunförsvaret tas bort genom antikroppar. I dag finns flera olika läkemedel mot dessa bromsar. Cancer som tidigare var mycket svårbehandlad, som till exempel spritt malignt melanom och spridd lungcancer, har en mycket bättre prognos. Dessa upptäckter har gjort att patienter med den här typen av cancer lever längre. Nu pågår många olika försök för att kombinera mer traditionell cancerbehandling med immunterapi, och på så sätt hoppas man kunna få ännu bättre resultat.

Läs mer: ”Nobelprisets grundläggande värderingar är hotade”

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.