Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-07-02 15:41

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/amina-manzoor-viktiga-resultat-men-de-maste-tolkas-med-forsiktighet/

Amina Manzoor: Viktiga resultat, men de måste tolkas med försiktighet

Foto: Patrik C Österberg/TT

En ny svensk studie antyder att fler skulle kunna ha ett skydd mot det nya coronaviruset än vad som tidigare kunnat mätas i antikroppsstudierna.

DN:s medicinreporter Amina Manzoor svarar på tre frågor om den nya studien.

Vad säger studien?

Forskare vid Karolinska institutet och Karolinska universitetssjukhuset har undersökt immunförsvaret hos drygt 200 personer. Några var svårt eller måttligt sjuka, andra hade milda eller inga symtom. Dessutom har man även studerat friska blodgivare. Genom olika analyser har forskarna sett att personer som hade svår sjukdom hade ett starkt antikroppssvar och T-cellssvar. Mer intressant är att en del av de som bara haft milda eller inga symtom ändå hade utvecklat T-celler mot det nya coronaviruset. Inte alla av dem hade mätbara antikroppar. T-celler är en typ av vita blodkroppar som är en del av kroppens försvar mot virus. Forskarna uppskattar att det är omkring dubbelt så många som har utvecklat T-celler mot det nya coronaviruset jämfört med de som har mätbara nivåer av antikroppar.

Varför är detta intressant?

Antikroppar mot det nya coronaviruset har setts som ett tecken på genomgången infektion och möjlig immunitet. Experterna har hela tiden sagt att antikroppar inte ger hela bilden, de har bland annat pekat på att T-celler också är inblandade i kroppens försvar mot virus. Virusspecifika T-celler kan finnas kvar länge. Studier som har gjorts på flera olika ställen i världen visar att förekomsten av antikroppar är förhållandevis låg även i regioner som har drabbats relativt hårt. Det här skulle kunna betyda att immuniteten mot det nya coronaviruset är högre än vi trott, men att den typen av försvar missas i antikroppsstudierna. Det skulle kunna påverka virusets förmåga att sprida sig. Resultatet skulle också kunna innebära att dödligheten i covid-19 är lägre än man trott. Vi vet ännu inte vad dödligheten är, men den uppskattas till mellan 0,5-1 procent i olika studier. Men det är fortfarande osäkert vad förekomsten av specifika T-celler även utan antikroppar innebär för skyddet mot covid-19, det ger inte den här studien svar på.

Det finns andra studier som har antytt att även T-celler mot andra coronavirus som orsakar förkylning kan ge en visst skydd mot det nya coronaviruset. Det finns fortfarande mycket kvar att lära sig om hur immuniteten mot covid-19 ser ut och hur långvarig den är.

Vad är viktigt att komma ihåg?

Den här studien är ännu inte publicerad, vilket betyder att den inte heller är granskad av andra experter. Det kan finnas fel som forskarna inte har upptäckt, och som rättas till under den här processen. Resultaten är därför preliminära och måste tolkas med försiktighet.

Än mer anmärkningsvärt är att Karolinska institutet lade ut en nyhet på sin webbplats redan innan utkastet till studien lades ut på en så kallad preprintserver. Det fanns alltså inga data att granska eller ens läsa för journalister och andra intresserade, bara en nyhetstext. Inte tillräckligt mycket underlag för en ansvarsfull rapportering. Nog för att alla forskare vill få ut sina resultat så snabbt som möjligt, men här har KI ett större ansvar och borde ha väntat tills preprint fanns tillgängligt (det dröjde bara några timmar, men då hade många redan rapporterat om studien). Helst hade jag önskat att KI hade väntat med en pressrelease till studien var publicerad i en vetenskaplig tidskrift.

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.