Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Bomullsbyxor sätter fart på råttors sexlust

Två svenskar finns med bland årets IgNobelpristagare. Dessutom belönades studier om stenars personligheter, om råttor med syntetbyxor kan lyckas med parningen och hur det är leva som grävling eller get.

När IgNobel-priset, som belönar forskning som först får dig att skratta och sedan att tänka, delades ut för 26:e gången i torsdags gick både litteraturpriset och fysikpriset till svenskar.

Författaren, översättaren och entomologen Fredrik Sjöberg belönades för sin bokserie ”En flugsamlares väg”, som bland annat handlar om hur han fångar blomflugor hemma på Runmarö i Stockholms skärgård.

Som barn samlade han på fjärilar och skalbaggar.

– Folk vet ju att det finns fjärilssamlare. Men vuxna män som samlar flugor kan te sig rätt absurt, säger han.

I tonåren fick Fredrik Sjöberg andra intressen.

– Det går ju inte att imponera på brudar med döda insekter. Jag var nästan 40 år när jag tog upp samlandet igen. Men nu finns det ingen i hela världen som vet lika mycket som jag om blomflugorna på Runmarö. Den känslan ger också energi, säger han.

Susanne Åkesson, professor vid avdelningen för evolutionär biologi vid Lunds universitet, får fysikpriset tillsammans med sina medarbetare för att de upptäckt varför vita hästar får mycket färre bromsbett än mörka: Hästbromsarna tror att de mörka hästryggarna är vattendrag där de kan lägga ägg, eftersom ljuset speglas likadant i den mörka pälsen som på en vattenyta. Ljuset är polariserat, både om det kommer från hästpäls och från vatten. Men en vit hästrygg ger opolariserat ljus.

Allra bäst skydd mot bromsar är att vara svart- och vitrandig som en zebra.

– Nu finns det zebrarandiga hästtecken att köpa, tack vare vår studie, säger Susanne Åkesson.

Foto: