Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Cerns partikelkrossare startar om med dubbel energi

Foto: Cern

Nu kolliderar partiklar åter i världens största maskin. Acceleratorn LHC på Cern har startat om efter två år, med nästan dubbelt så hög energi. Det öppnar dörren för helt ny fysik.

Strax före elva på onsdagsförmiddagen kolliderade de första protonerna i acceleratorn Large Hadron Collider, LHC, vid Cern och strax därefter kunde experimenten börja samla nya data för första gången på två år.

– Det är helt fantastiskt. Vi har jobbat stenhårt för detta, och är peppade inför alla potentiella nya upptäckter, säger Elin Bergeås Kuutmann på Institutionen för fysik och astronomi vid Uppsala universitet.

Läs mer: DN:s Maria Gunther förklarar århundradets fysikhändelse

Den 27 kilometer långa ringen LHC ligger i en tunnel hundra meter under jord på gränsen mellan Schweiz och Frankrike. I ringen rusar protoner fram med närapå ljusets hastighet. När de får krocka med varandra skapas tillstånd som liknar dem som rådde i universums tidigaste barndom.

LHC är mest känd för upptäckten av Higgspartikeln i juli 2012. Det bekräftade teorin om hur partiklar får massa, som François Englert och Peter Higgs formulerade redan 1964, och ledde till att de två fick dela Nobelpriset i fysik 2013.

Acceleratorn har varit avstängd sedan februari 2013, och har byggts om och kör nu med nästan dubbelt så hög energi som tidigare. Fysikerna kommer att studera Higgspartikeln i mer detalj, och hoppas också på att hitta fler och tyngre Higgspartiklar, avslöja vad den mörka materian består av och också hitta helt ny, oväntad fysik.

– Vi får se vad universum har i beredskap för oss, säger Elin Bergeås Kuutmann.

Läs mer: ”Det största som hänt fysiken på 40 år”