Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

DNA avgör infekterad konflikt om 8 500 år gammalt skelett

Foto: AP

DNA från ett 8 500 år gammalt skelett från staten Washington ger dagens amerikanska urbefolkning rätt i en långvarig strid med forskare om mannens ursprung.

Kennewickmannen, ett av de mest fullständiga gamla skelett som någonsin har hittats, var en förfader till dagens amerikanska ursprungsbefolkning. Det visar den första kartläggningen av hans arvsmassa.

– Kennewickmannen är mycket närmare släkt med medlemmar av Colvillestammen än med några andra nutida människor som vi jämfört hans DNA med, säger Eske Willerslev, professor vid centret för geogenetik vid Naturhistoriska museet i Köpenhamn.

Resultatet, som publicerades i tidskriften Natures nätupplaga på torsdagskvällen, kan vara kontroversiellt men löser också en gammal konflikt. De 8 500 år gamla kvarlevorna av Kennewickmannen upptäcktes vid Colombiafloden i staten Washington sommaren 1996. Fem stammar från ursprungsbefolkningen i området begärde att få ta hand om benen - något de har laglig rätt till när forskare hittar lämningar och föremål från deras förfäder.

Men flera forskare överklagade. Mannens skalle var för smal och för lång för den nordamerikanska ursprungsbefolkningen, och han var snarare polynesisk eller släkt med Ainufolket i Japan, menade de. Fler undersökningar av skelettet skulle ge helt nya kunskaper om hur kontinenten befolkades.

Efter åtta år gav domstolen forskarna rätt. Men den nya DNA-analysen visar att de hade fel om Kennewicksmannens ursprung.

– Det går inte att dra så långgående slutsatser om släktskap från skelettets utseende hos en enskild individ. Då behövs en hel population, säger Eske Willerslev.

DNA bryts ned i gamla skelett, och tidigare försök att få fram Kennewickmannens arvsmassa har misslyckats. Nu har tekniken utvecklats så mycket att forskarna kan få fram information ur mycket kortare bitar av DNA.

Eske Willerslev och hans medarbetare tog lärdom av konflikterna och har sett till att förankra sitt arbete med uramerikanerna. Studien var möjlig att genomföra eftersom forskarna fick DNA-prover från Colvillestammen, en av dem som gjorde anspråk på mannens ben.

– Det är lite ironiskt. Anledningen till att vi kan komma fram till den här slutsatsen är att Kennewickmannen bevarades för forskningen. Men våra resultat visar att han tillhör Amerikas urbefolkning, säger Eske Willerslev.

Han vill inte spekulera om vad som nu kommer att hända med Kennewickmannens kvarlevor.

– Vi presenterar bara våra resultat. Vi tar inte ställning i någon rättstvist. Vi är bara forskare, säger han.

Fakta:

NAGPRA, Native American Graves Protection and Repatriation Act, är en amerikansk lag som sedan 1990 ger ursprungsbefolkningen rätt till kvarlevor och kultföremål från sina förfäder.

Kennewickmannen är ett ovanligt komplett fynd av ett 8 500 år gammalt skelett. Han hittades vid Colombiafloden i staten Washington i juli 1996. Han låg på rygg med armarna efter sidorna, vilket tyder på att han blivit begravd.

Efter en lång rättstvist mellan forskare och företrädare för den amerikanska ursprungsbefolkningen slog en domstol år 2004 fast att det inte gick att bevisa att kvarlevorna kom från den nordamerikanska urbefolkningen och att de därför tillhör den amerikanska staten. I juli 2005 fick en grupp forskare rätt att undersöka skelettet under tio dagar.

Kennewickmannen förvaras på The Burke Museum of Natural History and Culture i Seattle.