En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-21 11:05

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/fagel-ateruppstod-och-tappade-flygformagan-en-gang-till-/

Fågel återuppstod och tappade flygförmågan en gång till

Vitstrupig rall. Foto: Charles J Sharp/Wikimedia

Den vitstrupiga rallen dog ut för 136.000 år sedan när ön Aldabra översvämmades på grund av att den inte kunde flyga. Forskare har nu upptäckt att en rallfågel på samma ö, tiotusentals år senare, genomgick samma utveckling och förlorade flygförmågan.

Rätta artikel

Uppdatering 2019-05-11, 23.16: Texten har tillfogats ett förtydligande.

Den vitstrupiga rallen, en fågel stor som en kyckling och utan flygförmåga, levde på ön Aldabra i Indiska Oceanen för 136.000 år sedan och dog ut när ön hamnade under vatten.

Men med tiden förlorade rallen sin förmåga att flyga, eftersom det inte finns rovdjur på Aldabra som gjorde det nödvändigt för fågeln att behöva fly. Tyvärr innebar det också att fågeln inte kunde flyga när ön hamnade under vatten för 136.000 år sedan.

Rallen kommer ursprungligen från Madagaskar, men har vid flera tillfällen emigrerat och några få lyckades ta sig till öar i Indiska Oceanen.

Nu har forskare upptäckt att rallfåglar genomgått en så kallad iterativ evolution. Det innebär att vid två separata tillfällen – tiotusentals år emellan – har rallfåglar utvecklats i samma riktning och förlorat förmågan att flyga, det skriver CNN.

Det här är första gången det har skett med rall, och ett det är även ett av de tydligaste fallen av interativ evolution som någonsin setts i någon fågelfamilj, skriver forskare vid Londons Naturhistoriska museum i en studie av rallen.

Fossiler av fågeln som har hittats på ön har hjälpt forskarna att jämföra dagens rall med dess förfäder.

I studiens sammanfattning skriver forskarna att ”Fossila bevis som presenteras här är unika för rallar och påvisar fåglarnas förmåga att framgångsrikt kolonisera isolerade öar och utveckla flyglöshet vid flera tillfällen.”

Förtydligande: Det är samma egenskap (förlorad flygförmåga) som har utvecklats flera gånger i samma fågelfamilj.