Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Falska minnen planterade i möss

Forskare vid MIT i USA har lyckats plantera falska minnen i hjärnan på möss. Förhoppningen är att resultatet ska ge svar på varför människans minne är så opålitligt, skriver BBC News.

Mössen placerades i en mörk men ofarlig miljö. Sedan flyttades de över till en ny miljö som var ljus där de fick små stötar i fötterna samtidigt som forskarna stimulerade hjärnans minnesceller från den första miljön med hjälp av laserstrålar.

När mössen sedan flyttades tillbaka till den mörka miljön visade de tecken på rädsla. Forskarna hade lyckats att förändra det ursprungliga minnet så att de associerade den ofarliga miljön med elstötar och fara, visar studien som har publicerats i tidskriften Science.

De amerikanska forskarna hoppas att resultatet ska leda till att vi i framtiden bättre kan förstå hur så kallade ”falska minnen” skapas i våra hjärnor.

Precis som hos möss lagras människans minne i samlingar av celler i hjärnan. Likt ett pussel faller de på plats när en händelse vi varit med om återberättas. Men det är inte alltid som pusselbitarna hamnar på den plats de hör hemma.

– Varje gång vi tror att vi minns någonting, så kan vi också råka göra förändringar till det minnet. Ibland så är vi medvetna om det och ibland inte, säger Xu Liu, en av forskarna bakom studien, till BBC News.

På 70-talet genomfördes flera studier på ögonvittnesskildringar. De visade att vår minnesbild av en händelse kan förändras beroende på hur en fråga ställs. Med andra ord är vårt minne inte statiskt, utan förändras kontinuerligt.

– Våra minnen förändras varje gång de ”spelas upp”. Det är så vi integrerar ny information till gamla minnen, och det är så falska minnen kan skapas utan att vi ens medvetna om det, säger Liu.