En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-11-15 12:14

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/forskare-darfor-slar-massling-ut-immunforsvaret/

Forskare: Därför slår mässling ut immunförsvaret

Mässlingsvaccin. Foto: Magnus Hallgren

För den som drabbas av mässling är immunförsvaret försvagat en lång tid efter sjukdomen. Nu vet forskarna varför, enligt en studie publicerad i Science Immunology.

Att återhämta sig efter en mässling kan ta tid. Tidigare studier har visat att immunförsvaret kan vara nedsatt i upp till tre år efter att person haft en mässlingsinfektion.

Varför har hittills varit okänt och frågan har gäckat forskarna, speciellt eftersom de vita blodkropparna återhämtar sig bra efter sjukdomen.

Men nu har en studie från Wellcome Trust Sanger-institutet hittat svaret. En forskningsgrupp analyserade blod från ovaccinerade barn som aldrig haft mässling. Efter att en mässlingssmitta senare bröt ut bland barnen togs nya prover.

Forskarna analyserade generna i barnens antikroppar både före och efter infektionen. Då upptäckte de att minnes-B-cellerna försvunnit efter mässlingsutbrottet, samt att viruset gjort immunförsvaret mer outvecklat.

I ett uttalande kallar Velislava Peterova, förstaförfattare till studien, fenomenet för ”immunologisk minnesförlust”.

Mässling orsakas av ett extremt smittsamt virus. Foto: CDC

Detta förklarar varför den som drabbats av mässling inte bara har sämre motståndskraft mot nya infektioner, utan även gamla som kroppen borde ha skydd mot.

– Det är ännu en påminnelse om hur viktiga vacciner är för att eliminera infektionssjukdomar, säger Charlie Weller, ansvarig för vaccin på Wellcome Trust Sanger-institutet, i ett uttalande.

Ytterligare en studie visade att mässlingsvaccinet, MPR, i sig inte medför nedsatt immunförsvar.

Läs mer: Därför gör mässling comeback – efter att ha varit nästan utrotad