Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)

Forskare säger sig ha funnit organismer från rymden

Det finns liv därute, i rymden. Hävdar forskare i brittiska Sheffield.
Det finns liv därute, i rymden. Hävdar forskare i brittiska Sheffield. Illustration: Europeiska sydobservatoriet

Forskare vid brittiska Sheffielduniversitetet hävdar att de funnit organismer i jordens atmosfär som kommit från rymden. Fyndet gjordes på en forskningsballong som i samband med ett meteorregn i augusti sändes upp till 27 kilometers höjd över jordytan.

Forskarna ser det som uteslutet att de mikroskopiska organismerna, som upptäcktes efter granskning av ballongen efter landning, ska ha kunnat följa med upp från Jorden till den höga nivån, en bra bit upp i stratosfären, skriver nyhetskanalen Sky News. Slutsatsen blir att de i stället har sitt upphov i rymden.

– De flesta skulle anta att dessa biologiska partiklar måste ha följt med från jorden upp till stratosfären. Bara det att det är allmänt vedertaget att en partikel av denna storlek inte kan följa med från jorden upp till höjder på 27 kilometer, säger professor Milton Wainwright, forskarlagets ledare, till Sky News.

Enligt Wainwright blir då slutsatsen att dessa ”biologiska enheter” har sitt upphov i rymden.

– Därmed står det klart att liv ständigt anländer till jorden från rymden – liv är inte något som är begränsat till vår planet och det är så gott som säkert att det inte har sitt ursprung här, säger han vidare.

Och fortsätter:

– Om liv fortsätter komma hit från rymden, då måste vi helt ändra vår syn på biologi och evolution. Nya läroböcker måste skrivas.

En närmare beskrivning av upptäckten återfinns på Sheffielduniversitetets hemsida.