Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Vetenskap

Gester utvecklar barns språk

Ju mer bebisar pekar och uttrycker sig med hjälp av kroppen, desto större blir deras ordförråd senare i livet. Det visar amerikanska forskare i en ny studie, som presenterades på vetenskapskonferensen AAAS i Chicago på torsdagen.

Långt innan barn börjar tala kan de kommunicera med gester. Enligt Susan Goldin-Meadow, professor i psykologi vid Chicago University, har denna ordlösa kommunikation stor betydelse för barnens språkutveckling.

Tillsammans med sina kolleger har hon följt ett femtiotal barn, alla drygt ett år gamla, och undersökt hur barnen och föräldrarna kommunicerar till vardags.

Studien visar att barn, vars föräldrar både pratar, pekar och gestikulerar mycket, får ett försprång i sin språkliga utveckling. När forskarna följde upp barnen drygt tre år senare fann de tydliga skillnader. Barn vars föräldrar gestikulerat mycket var redan som ettåringar bättre på att kommunicera. När de var 4,5 år gamla hade dessa barn också ett betydligt större ordförråd än andra barn.

Här hittar de amerikanska forskarna en tydlig klassklyfta - barn från familjer med välutbildade föräldrar gestikulerade mer när de var små, och dessa barn hade också ett bättre ordförråd inför skolstart.

Alla 50 familjer som ingick i studien kom från Chicago, men deras sociala och ekonomiska situation varierade stort.

Enligt forskarna kan resultaten till viss del förklara varför barn till fattiga amerikanska föräldrar generellt sett klarar sig sämre i skolan.

- Ordförråd är det säkraste sättet att förutsäga barns skolframgång, och det är den främsta orsaken till att barn från ekonomiskt utsatta familjer har större risk att misslyckas i skolan, menar Susan Goldin-Meadow.

Men dessa stora klassklyftor i den språkliga utvecklingen ser forskarna inte i Sverige, enligt Francisco Lacerda, professor i lingvistik vid Stockholms universitet. I Sverige finns inte den fattigdom som är verklighet för många barnfamiljer i USA.

- I grunden tror jag att studiens resultat handlar om kvaliteten i kommunikationen med barnen. Gesterna ger barnen mer information och då blir det också lättare för dem att förstå relationen mellan ett ljud och ett föremål, säger Francisco Lacerda.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.