En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-16 12:30

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/grisar-anvande-redskap-forsta-gangen-man-studerat-det/

Grisar använde redskap – första gången man studerat det

Meredith Root-Bernstein följde grisfamiljen under flera år. Foto: Wikimedia Commons

De har inga fingrar, bygger inte bon och är inte kända för att använda redskap – men just detta verkar en grisfamilj ha ägnat sig åt. Enligt en ny studie använder Visayavårtsvin pinnar för att gräva och bygga bon.

Forskarna som studerat en familj med vårtsvin drar i en ny rapport slutsatsen att grisar är smarta nog att använda redskap.

I studien, som publicerats i tidskriften Mammalian Biology, har suggan Priscilla följts i flera år, efter att en av forskarna på ett zoo av en tillfällighet upptäckt att grisen använde en barkbit att gräva med.

– Hon tog upp en platt barkbit som var ungefär 10 x 40 centimeter, höll den i munnen och använde den för att gräva med, genom att lyfta och trycka jorden baklänges, väldigt energiskt och snabbt, säger Meredith Root-Bernstein, medförfattare till rapporten, enligt CNN

Root-Bernstein blev så fascinerad av Priscilla att hon kom tillbaka flera år i rad med en grupp forskare som försåg grisarna med fler liknande redskap, bland annat pinnar.

Till en början gjorde djuren inget särskilt med dem, men efter något år använde de pinnarna i en rörelse som påminner om att ro, för att gräva och bygga ett bo.

Även Priscillas galt Billie använde en pinne, fast hans försök var klumpigare.

I den följande undersökningen, 2017, syntes Priscilla använda pinnen hela sju gånger. Samtidigt märkte forskarna att det var betydligt mindre effektivt för grisarna att gräva med pinnar jämfört med att använda klövarna.

Kanske använde grisarna pinnar för att det var roligt och som en belöning som ”känns bra”. En annan hypotes är att det faktiskt gynnar deras bobyggande, på ett sätt som forskarna ännu inte förstått. I studien ges inte svar på varför djuren använde redskap.

Hur som helst är det första gången som man i en studie konstaterat att grisar kan använda redskap. Beteendet verkade dessutom sprida sig i Priscillas familj eftersom Visayavårtsvin lever i familjegrupper och lär sig av varandra. Studien ger också ledtrådar till hur kognition utvecklas.