Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Vetenskap

Grönt te minskar risken för stroke

Två till tre koppar grönt te om dagen minskar risken att få så kallad tyst stroke, som drabbar mer än var tionde äldre. De kraftfulla antioxidanterna i teet skyddar kärlen, visar en ny studie.

– Antioxidanter fungerar ungefär som rostskyddsmedel i våra blodkärl. Vi bör äta mycket frukt och grönsaker, men gärna också dricka några koppar te varje dag, säger Joep Perk, som är professor i hälsovetenskap vid Högskolan i Kalmar.

Många kvinnor och män över sextio år drabbas av tyst stroke. Det är små blodproppar som bildas i hjärnan och kan blockera kärl, men utan att ge några symtom. När holländska forskare för några år sedan undersökte hjärnan hos mer än 1.000 personer i 70-årsåldern upptäckte de att en av fem hade haft en tyst stroke. Den visar sig som svarta fläckar på bilderna av hjärnan.

De som drabbades hade fördubblad risk att bli dementa. En del får senare också en stroke, eller slaganfall, som oftast ger svår huvudvärk.

Japanska forskare visar nu för första gången att grönt te kan skydda mot de tysta blodpropparna. De undersökte hjärnan hos nästan 600 personer över 50 år. Deltagarna fick också lämna uppgifter om vikt, rök- och alkoholvanor och om sin hjärt-kärlhälsa. De fick också uppge hur mycket grönt te de drack.

Nästan var tredje person hade haft en tyst stroke. Forskarna såg en tydlig koppling till tevanorna: De som drack mycket te hade betydligt lägre risk att få små blodproppar i hjärnan. Det visar studien, som presenteras på den europeiska hjärtkonferensen som inleds på Stockholmsmässan i helgen.

– Det verkar som om man bör dricka omkring tre koppar om dagen för att få effekt, säger Joep Perk.

Men han betonar att man inte behöver dricka just grönt de för att få i sig de kärlskyddande antioxidanterna.

– De finns också i grönsaker och frukt. Själv äter jag till exempel valnötter varje dag för att få i mig nyttiga anti-oxidanter, säger Joep Perk.

Fakta:Antioxidanter finns rikligt i frukt och grönsaker

Antioxidanter är substanser som hämmar skadeverkningarna på kroppens celler av oxiderande föreningar, så kallade syreradikaler.

Antioxidanter finns i rikliga mängder i bland annat frukt, grönsaker och nötter. Grönt te innehåller bland annat antioxidanten flavon.

Några exempel på antioxidanter:

Betakaroten
Askorbinsyra (vitamin C)
Tokoferoler (vitamin E)
Selen
Ubikinon (koenzym Q)
Karotenoider
Flavoner

Källa: NE

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.