En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-17 00:25

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/havet-spelar-en-avgorande-roll-for-klimatmalen/

Havet spelar en avgörande roll för klimatmålen

Foto: Anders Good/TT

Haven kan leverera upp till en femtedel av utsläppsminskningarna som krävs för att nå 1,5-gradersmålet, enligt ny rapport.

– Länge har vi bara sett havet som ett offer för klimatförändringarna. Vi vill visa hur haven också kan få ned vårt koldioxidavtryck, säger Ove Hoegh-Guldberg, professor i marinvetenskap vid University of Queensland i Brisbane i Australien.

Haven kan hjälpa oss att minska de globala utsläppen med motsvarande upp till elva miljarder ton koldioxid till år 2050, enligt en artikel Ove Hoegh-Guldberg och hans medarbetare publicerade i tidskriften Science på onsdagen.

– Det är 21 procent av de utsläppsminskningar som fattas för att begränsa uppvärmningen till 1,5 grader med dagens nivåer av utsläpp, säger han.

Forskarna har räknat samman flera olika havsbaserade klimatåtgärder. Förnybar energi kan produceras på stora områden utan att störa ekosystem och djurliv som på land.

– Det gäller inte bara vågkraft och tidvattenkraft utan även vind- och solkraftverk ute till havs. Det händer redan nu, säger Ove Hoegh-Guldberg.

Utsläppen från havstransporter kan skäras ned genom att byta bränslen och effektivisera fartygen. Att hejda förlusten av och återskapa mangroveskogar, sjögräsängar och andra kustnära ekosystem minskar framtida utsläpp väsentligt.

– Där under finns många decenniers utsläpp lagrade som kol som ännu inte har blivit till koldioxid. Att förstöra ekosystemen leder till enorma mängder utsläpp, säger Ove Hoegh-Guldberg.

Koldioxid kan lagras under havsbotten. Och att hämta en större del av vårt proteinintag från havet är både bra för vår hälsa och för klimatet.

– Mat från fisk och andra havsorganismer ger mycket mindre utsläpp än protein från gris, får och kor.

Alla åtgärder måste till, menar Ove Hoegh-Guldberg.

– Det är vårt ansvar som vuxna, och måste vara vår viktigaste angelägenhet. Vi överlämnar en riktigt skrämmande värld till våra barn. Det är både orättvist och korkat av oss att döda världen de behöver. Det är som att skjuta oss själva i foten. Eller i huvudet.

Läs mer: Segelbåtar och zeppelinare – gammal teknik löser nya problem