Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

I genomskinliga råttor kan forskarna se allt

En tre månader gammal mus före och efter behandlingen. Det röda är blod som finns kvar, men vävnader och benen i skelettet är genomskinliga. Foto: Ali Ertürk

En ny metod gör försöksdjur ­genomskinliga så att forskarna kan se och studera hela organ i detalj inuti djuret.

– Vi kan göra biologisk vävnad genomskinlig. Den blir som vatten, så att ljuset kan gå rakt igenom den, säger Ali Ertürk på institutet för forskning om stroke och demens vid Ludwig-Maximilian-universitetet i München.

Forskargruppen han leder har lyckats göra ett helt djur genomskinligt, och har bland annat för första gången kunnat se hela nervsystemet i en mus, från hjärnan genom ryggmärgen och ända ut till svansspetsen. Resultaten publiceras i veckans nummer av tidskriften Nature Methods.

– Vi märker nervcellerna med fluorescerande molekyler som sänder ut grönt ljus. När musen görs genomskinlig får vi en lysande och högupplöst karta över nervsystemet från huvudet till tårna, säger Ali Ertürk.

Normalt måste forskare skära upp döda försöksdjur i mycket tunna skivor för att kunna studera deras inre. De får då återskapa en bild av kroppens organ utifrån skivornas snittytor. För tre år sedan kom tekniken Clarity, som kan göra djurhjärnor genomskinliga. Tidskriften Science utsåg det till ett av 2013 års tio viktigaste vetenskapliga genombrott.

När musen görs genomskinlig får vi en lysande och högupplöst karta över nervsystemet från huvudet till tårna.

Tekniken som Ali Ertürks forskargrupp har tagit fram kallas Udisco, och går ett steg längre. Först tar forskarna bort vattnet ur kroppen på de avlivade försöksdjuren och sedan så kallade lipider, alltså fetter och fettliknande ämnen. Då blir hela råttan eller musen genomskinlig, till och med benen i skelettet. Dessutom krymper djurets kropp med upp till 65 procent. Det är en stor fördel, enligt Marie Carlén, forskare vid institutionen för neuro­vetenskap vid Karolinska institutet i Stockholm.

– Krympningen gör att de kan få in mer vävnad under objektivet i mikroskopet. Begränsningar inom mikroskopin gör att krympning för närvarande är enda sättet att kunna se stora delar av vävnader tydligt och med hög upplösning, säger hon.

Ali Ertürk är också fotograf. När han var yngre gick han ofta ut mitt i  natten när det var klart, månen inte lyste och det inte fanns gatlyktor och andra lampor i närheten, för att fotografera stjärnhimlen.

– Då är Vintergatan synlig för blotta ögat. På samma sätt ville jag ta bort hindren för det vi kan se i  våra mikroskop, så att vi kan upptäcka vad som verkligen döljer sig bakom förhänget. Att ta bilder av komplicerade kopplingar i nervsystemet blev min främsta passion i forskningen, säger han.

Marie Carlén är imponerad av tekniken och användningsområdena, till exempel att kunna ta reda på var i kroppen i ett försöksdjur cellerna tar vägen vid en benmärgstransplantation.

Men hon är inte säker på att hon behöver den i sin egen forskning just nu.

– Avbildning av stora organ skapar enorma datamängder att processera, vilket inte alltid är helt lätt. Och i slutändan måste man i sin egen forskning ta ställning till om en ny teknik verkligen behövs för att besvara de forskningsfrågor man har.

Ali Ertürk menar att den nya tekniken ger obegränsade möjligheter.

– Nu när vi har en metod som låter oss se hela organ, både friska och sjuka, kan vi lättare lära oss att förstå hur en frisk hjärna fungerar och vad som händer vid alzheimer eller schizofreni. Vi behöver inte längre skiva upp hjärnan för att förstå vad som gått fel, säger han.

Fakta. Tekniken Udisco
  • Genom att ta bort först vatten och sedan lipider (fetter och fettliknande ämnen) ur avlivade försöksdjur kan forskarna göra dem genomskinliga.
  • Djuren krymper med upp till 65 procent. Det gör det lättare att undersöka dem med hög upplösning i mikroskop.
  • Tekniken går även att använda på mänsklig vävnad. Forskarna tror att de snart kan göra en hel mänsklig hjärna genomskinlig.
  • Tekniken har utvecklats vid Ludwig-Maximilian-universitetet i München.

Källa: Nature Methods