Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)

Immuna barn kan vara nyckel till malariavaccin

Malaria sprids av myggor.
Malaria sprids av myggor. Other: Sang Tan/AP

Barn som är naturligt immuna mot malaria utgör forskarnas nya hopp för att ta fram ett vaccin mot sjukdomen. De producerar nämligen antikroppar som angriper den dödliga parasiten på ett tidigt stadium.

När forskarna tog regelbundna blodprov på 1.000 barn i Tanzania under deras första levnadsår fann man att 6 procent av dem utvecklade immunitet mot malaria. Detta trots att de levde i ett område där sjukdomen är utbredd.

Barnen producerade antikroppar som angrep malariaparasiten medan den fortfarande befann sig i de röda blodkropparna, och som förhindrade den från att ta sig ut ur cellerna och sprida sig i kroppen.

Tester på möss visar att antikropparna skulle kunna fungera som vaccin mot sjukdomen, menar forskarna som har publicerat sina resultat i tidskriften Science.

– Överlevnaden var dubbelt så lång för de möss som hade vaccinerats jämfört med de ovaccinerade, säger professor Jake Kurtis, chef för Center for International Health Research vid Rhode Island Hospital, Brown University School of Medicin till BBC.

Antalet parasiter i blodet var dessutom upp till fyra gånger lägre hos de vaccinerade mössen.

Det finns ännu inget godkänt vaccin mot malaria. I stället behandlas sjukdomen förebyggande genom tablettmedicinering.

Jake Kurtis tror dock att det är möjligt att ta fram ett vaccin baserat på barnens antikroppar.

– Men det är otroligt svårt att angripa parasiten. Den har haft miljontals år av evolution på sig för att assimilera sig med och anpassa sig till vårt immunförsvar – den är verkligen en formidabel fiende, säger han till BBC.

Enligt WHO dog över 600.000 personer i malaria under 2012. Hela 90 procent av dödsfallen inträffade i Afrika, söder om Sahara.