Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Vetenskap

Kalcium i maten fara för hjärtat

Other: Claudio Bresciani / Scanpix
Kvinnor som får i sig för mycket kalcium via maten löper ökad risk att dö i förtid, i synnerhet i någon hjärt-kärlsjukdom.

Särskilt hög är risken för de kvinnor som utöver att få mycket kalcium från mat och dryck också tar tillskott av kalktabletter.

De nya rönen kommer från en studie som forskare vid Uppsala universitet och Karolinska institutet har gjort och som publiceras i medicintidskriften British Medical Journal, skriver unt.se.

Drygt 61 000 kvinnor i Uppsala och Västmanlands län har fått svarat på en enkät om sina mat- och dryckesvanor vid två tillfällen med åtta års mellanrum.

Under tiden studien pågick dog närmare 12.000 av kvinnorna, varav 3.900 i någon hjärt-kärlsjukdom. När forskarna undersökte dödsfallen närmare kunde de se att dödligheten bland kvinnor med ett kalciumintag på över 1 400 milligram per dag, eller under 600 milligram per dag, ökade risken att dö i förtid jämfört med kvinnor med rekommenderat kalciumintag.

Hos kvinnor som även tog kalktabletter var dödligheten allra högst. Däremot såg forskarna ingen koppling mellan att äta kalktabletter och förhöjd dödlighet för kvinnor som hade ett lägre intag än 1 400 milligram kalcium från födan, skriver unt.se.

Den ökade dödligheten gällde främst hjärt-kärlsjukdomar. Forskarna kunde inte hitta någon koppling mellan högt kalciumintag och stroke.

Enligt professor Karl Michaëlsson vid Uppsala universitets kliniska forskningscentrum, UCR, är en varierad och normal kosthållning det bästa sättet för att undvika både att få i sig för mycket och för lite kalcium.

– När det gäller kalciumintag passar det svenska ordet lagom alldeles utmärkt. I själva verket finns belägg för att inte bara uttalad kalkbrist är skadlig för skelettet. Nyligen visade en välgjord analys av flera kontrollerade studier att intag av kalktabletter ökar risken för höftfrakturer, säger Karl Michaëlsson till unt.se.

Kalcium  Kalcium behövs för

Kalcium 

Kalcium behövs för att bilda ben, tänder, blodkoagulering och nervfunktionerna. Långvarig brist kan orsaka osteoporos (benskörhet).

Den rekommenderade dagsdosen är 800 milligram för vuxna. Gravida och ammande kan behöva mer.

De vanligaste källorna för att få i oss kalcium är mjölkprodukter, men det finns även i spannmål, frö och färska grönsaker.

600 milligram kalcium motsvarar ungefär fem ostskivor. Och 1.400 milligram kalcium cirka 1,2 liter mjölk.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.