Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)

Karin Bojs: De kom hit från både söder och öster

Leran sållas i jakt på fynd från stenåldern.
Leran sållas i jakt på fynd från stenåldern. Foto: Foto: Stefan Jerrevång/SCANPIX/TT

Två grupper från helt olika håll möttes i Skandinavien när inlandsisen smälte. Den ena gruppen kom från söder och den andra från öster. Det bekräftar en ny dna-studie.

För ungefär 11 700 år sedan tog den senaste istiden definitivt slut. Sedan dess har människor bott kontinuerligt i Skandinavien.

En del arkeologer har länge förespråkat att de första invandrarna måste ha kommit från två olika håll. En grupp kom från söder, från nuvarande Tyskland och Västeuropa. Arkeologerna brukar kalla dem för ahrensburgkulturen, och de utmärker sig med en typ av stenverktyg som de tillverkade genom att slå på stenarna.

Men bara några hundra år senare anlände ett nytt gäng. De verkar ha utgått från nuvarande Ryssland – från Moskvatrakten och dessförinnan ännu längre österifrån, från Sibirien. Denna grupp tillverkade sina verktyg med en annan och mer sofistikerad metod, genom att trycka på stenarna. Och de tog en nordlig rutt, de rundande den kvarvarande inlandsisen via isfria kustpartier på Nordkalotten och längs nuvarande Norges kust.

Inte nog med att de här två olika grupperna tillverkade verktyg på helt olika sätt. De verkar också ha skiljt sig åt i hudfärg och ögonfärg, att döma av dna-resultat av gamla skelett som forskare har tagit fram de senaste åren.

Att avgöra hudfärg och ögonfärg utifrån dna-analyser är metoder under utveckling. De bygger på statistik av ett flertal genetiska markörer, och man ska ta uppgifterna med en viss nypa salt.

Men i princip tyder resultaten från flera konkurrerande forskargrupper på att stenåldersjägarna från nordöstra Europa och Sibirien hade förhållandevis ljus hud och bruna ögon. De som levde i västra Europa hade däremot ofta mörk hud – nästan som afrikaner – och blå ögon.

Redan för fyra år sedan publicerade en forskargrupp ledd från Boston dna-analyser av några stenåldersjägare som levde för cirka 8000 år sedan i nuvarande Motala. De resultaten visade att Motalajägarna genetiskt låg ungefär mitt emellan stenåldersjägare från Sibirien och från Västeuropa.

I veckan kom nya resultat, som bekräftar att Skandinaviens första befolkning verkligen var en blandning av människor från öst och väst.

Det så kallade Atlasprojektet, lett från Uppsala och Stockholm, publicerar i tidskriften PLOS Biology sin första mer omfattande publikation.

Atlasforskarna redovisar analyser av sju individer. Av dem är sex omkring 9 000 år: två från Hummerviken i södra Norge, tre från Stora Karlsö och en från Stora Bjers på Gotland. En kommer från Steigen i norra Norge och levde för omkring 6000 år sedan.

Individerna har lite olika andel av östligt och västligt dna, och sammantaget stöder mönstret bilden av två olika invandringsvågor. Den ena bestod av blåögda, mörkhyade stenknackare från söder, och den andra av brunögda stentryckare som kom från öster via Nordkap, följde norska atlantkusten, rundade nästan hela Skandinavien och så småningom närmade sig nuvarande Sverige från västkusten.

Forskarna har också undersökt ett par dussin genetiska markörer för pigment i ögon och hud. Det handlar som sagt om statistik och inte om tvärsäkra besked, men det ser ut som om både blå och bruna ögon förekom hos Skandinaviens första invånare, och att hudfärgen i allmänhet var ganska ljus.

Dessutom verkar livet i kalla Skandinavien ha gynnat flera gener som anpassar kroppen till kyla. Dessa "köldgener" är vanliga hos Nordens befolkning än i dag.

Det finns alltså en viss kontinuitet från dessa tidiga kolonisatörer till människor som nu lever här.

Men vi ska ha väldigt klart för oss att Skandinaviens befolkning har blivit starkt uppblandad av senare inkommande befolkningsvågor, till exempel i samband med jordbruket, de indoeuropeiska språken och de samiska språken.

Människorna från Hummerviken, Stora Karlsö, Stora Bjers, Steigen och Motala berättar om en del av vårt ursprung. Förvisso en begränsad del, med ändå extra intressant eftersom det är allra första kapitlet i vår befolkningshistoria.